Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Ulemper ved ergronomisk pagaj?
ud over prisen ;-)

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password. Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med, ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel: * Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen * HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.
/webmaster
Page:  previous  1  2 
Christian #16
User title: Christian
Member since Dec 2008 · 41 posts
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 14868
Jeg er er enig med både Jørgen og nyg, det er vigtigere at pagaj og rorer passer sammen end hvilken type pagaj det er. Dertil kommer ro behovet, er det med eller uden læs er det surf o.s.v. Men prøv da nogle stykker, jeg havde en medroer der havde ondt i skulder og ryg efter 2km med min bøjede little dipper kunne hun ro 10km uden problemer, og bøjede kan også bruges uskivet hvilket er fint ved avancerede tag.
Birger Elmedal #17
User title: Havkajakinstruktør
Member since Sep 2005 · 112 posts · Location: Lejre
Group memberships: Members
Jeg roede DK rundt her i sommeren og lige inden starten havde jeg store smerter i mit højre håndled og jeg valgt at købe en af disse "bøjede" pagajer med et little dipper blad. Jeg havde ingen erfaring med roning at disse pagajer. Der var ingen problemer med at vænne mig til den for, da bladet gik i vandet lagde skaftet sig naturligt i hånden. Det er svært at beskrive, men hvis man forstiller sig hjulet på en indkøbsvogn, så drejer hjulet sig også naturligt i den retning vognen bliver skubbet, det samme sker med pagajen...

Min romakker Allan tog hele turen med en grønlansk åre (storfangeren) og han havde meget store smerter i begge håndled om det er pga af pinden, rostilen eller andet har jeg ingen viden om.

Om den ene pagaj er hurtigere end den anden hmm, her kommer pagaj, kajakken og fysikken ind i billedet. Allan er fysisk stærkere end jeg, men det var ofte mig som skulle holde igen og vente. Min personlig mening er at det havde noget at gøre med min kajak og pagaj :-)

Hilsner fra
Birger
Hilsner fra
Birger Elmedal
www.KajakDanmark.dk
Bor i Lejre
Halling #18
User title: Breaking the waves
Member since Dec 2006 · 122 posts · Location: Randers
In reply to post ID 14849
Quote by Jeanette Berg on 2010-08-14, 23:28:
Kasper:
Netop det med reflekserne tilhørende en skivet pagaj tænkte jeg kunne tage lidt mere tid at lære.

Hej Jeanette.
Du har fat i en pointe i ovenstående.

Vi har i min klub en del erfaring med både skivede og uskivede pagajer.
Stort set alle i vores klub roede for år tilbage med skivede pagajer primært fordi det var dem der blev brugt i undervisningen af nye medlemmer. Vi høstede en del erfaring i hvor hurtigt nye medlemmer kunne lære de nødvendige tekniker frem imod frironing/frigivelse (styre- støtte og rotag mv.)
På et tidspunkt prøvede en del af os nogle uskivede (Werner) pagajer. Besluttede at tage en "kold tyrker" og skifte til de uskivede pagajer. Vi har så roet uskivet siden da og synes at det er det bedste.

Siden da har vi kun indkøbt uskivede pagajer til undervisningen - og med succes.

Erfaringen fra undervisningen af nye medlemmer peger på:

1. En hurtigere indlæring af samtlige tekniker end ved brug af skivede pagajer. Årsagen er formentlig at du arbejder symmetrisk i både højre og venstre side og skal derfor ikke spekulere så meget i håndstillinger. Ting du har lært i højre side "kopieres" derfor nemmere til venstre side...

2. Vi har mig bekendt ikke haft medlemmer med håndledsproblemer efter skiftet.

3. Mere simpelt at indkøbe og vælge pagajer når der ikke skal tages hensyn til forskellige skivningsvinkler.

4. Vi har ikke umiddelbart fundet nogle svagheder ved brug af uskivede pagajer i forhold til de skivede - kun fordele...

5. Uskivede pagajer "afviser" bedre kraftig vind der kommer fra siderne og stabiliserer derved din roning.

Til slut vil jeg sige at vi også har en gruppe medlemmer der roer med pind og er glade for det. Pinden har nok også nogle af ovenstående fordele vil jeg tro.

Jeg vil lige sige at dette ikke skal opfattes som starten på en "religionskrig" imellem skivet/uskivet i denne tråd - blot nogle observationer vi har gjort.

Mvh. Leif, Mariager Kajakklub
Jeanette Berg #19
User title: Jeanette
Member since Jul 2009 · 40 posts
In reply to post ID 14851
Herligt med alle de forskellige vinkler og input :-)

Christian:
Hov! Der rodede jeg vist lidt rundt i begreberne mht grønlandsk, men tak for yderligere info - det lyder lovende, og nu må jeg se at komme ud i den biks og prøve!

Birger:
Det lyder som endnu en vægt i skålen med positive erfaringer.

Erik BP:
"Endelig" en, der havde lidt negativt at fortælle mht støttetag og rul med ergro-pagaj.

Jørgen M:
Ak ja, ikke bare roteknik men også evnen til vandføling tæller!

Halling:
Interessant med erfaringerne på indlæringssiden. Det overrasker mig ikke, at det er nemmere at holde styr på motorikken og hele pivtøjet, når man slipper for hele "laget" af asymmetrisk grundbevægelsesmønster.

Mht skivning eller ej, så har jeg også hørt folk, der er glade for at kunne variere skivningen efter vejrforholdene.

Generelt har jeg ikke haft problemer ved roning med mine ellers ret skravlede håndled, men hvis jeg skal slæbe en pagaj hjem, kan den lige så godt være så idiotsikret som muligt :-D
Lige nu er det mere selve pagajens placering i hånden frem for håndens position jeg prøver at justere - *beeep* hvor kan man hurtigt få tendens til let søsyge ved at kigge på sin hånd, mens man ror :-p
Birger Elmedal #20
User title: Havkajakinstruktør
Member since Sep 2005 · 112 posts · Location: Lejre
Jeanette hvis du bor i kbh området er du meget velkommen til at komme forbi og låne pagajer jeg har ni forskellige stykker herunder ergo, alm. træ, grønlansk åre, kulfiber, glasfiber og sidst men også dårligst alu ;-)

Jeg havde inden min lange trænet højre skivet blad og uskivet blad (bruger normal venstre skivet blad) men fik ikke brug for at ændre skivning

mht støttetag med ergro-pagaj så var en af mine oplevelser (i medsø) at under et styretag blev kajakken tippet og jeg måtte i et split sekundt gå fra styretag til støttetag det var virkelig en ud-af-kroppen-oplevelse da man bliver noget overrasket, nå men jeg havde ingen problem med det, og jeg tror at grunden ligger i træning træning og træning, hvis man pr reflex kan sit støttetag med sin pagaj tror jeg på, at det er lige meget hvilken skivning den har.
Hilsner fra
Birger Elmedal
www.KajakDanmark.dk
Bor i Lejre
Mikkel Gundersen #21
User title: Strip bygger
Member since Nov 2006 · 281 posts · Location: København V
Jeg kan også kun anbefale en helt lige grønlandsk åre med rimelig smalt blad. Har ikke roet med andet i 2 år.
Den er utroligt alsidig, suveræn til alle styretag - og så ror den lige så hurtigt som alle andre pagajer når man lære den rigtige teknik.

Som Thomasson lærte os på kurset så kører den som en vinge i vandet hvis man sætter den rigtig i. Får den den rigtige vinkel bider den sig fuldstændig fast i vandet og man kan hive så hårdt i åren man vil. En side gevinst er at den bliver helt lydløs - og pludselig hører man kun vandet der risler om kajakken.

Samtidig blive man helt fri for skader og overbelastninger.

Skal åren være delbar så laver italienske Avertak nogle rigtig lækre nogen.

/Mikkel
Strip-bygger
København
Morten Lunde #22
Member since Feb 2007 · 339 posts · Location: Skærbæk (7000)
Fristes til at sige: "ulempen ved en ergonomisk pagaj er… hhrrmm, at den er krøllet…".

Man bygger en avanceret ekstra-feature på en ellers enkel løsning. Men som med alt andet kommer det an på hvad man vil.

Mit udgangspunkt er, at åren/pagajen skal opfylde følgende opgave bedst muligt:
Ro fremad effektivt, også i store bølger og kraftig vind fra alle sider.
Hurtigst muligt kunne udføre styr- og støttetag samt rul (ex. med forskudt greb).
Anvendes som støtte ved ind- og udstigning samt selvredning.
Nem at transportere (til lands og til vands), lav vægt og god opdrift i vandet (som støtte).
Modvirke muskel- og ledskader.
Kunne lånes ud til romakkere i nødsituationer (de må også låne uden at de er ved at dø) uden nødvendig "tilvænnings-/træning-kurve".
Se lækker ud.

En uskivet, lige, småbladet, "voluminøs", symmetrisk pagaj med ovalt skaft som giver direkte indikation af bladets position i begge hænder, til enhver tid og i enhver situation/position, er efter min mening den bedste løsning til ovenstående opgave, såfremt man lærer at betjene den korrekt. Er den derudover delbar og i et flot let materiale, ja så er jeg solgt.

Skivning, skaftkrølning, assymmetriske buede skovlblade, runde skafter og tynde godstykkelser uden opdrift er hver især "ekstra-udstyr", som fokuserer på enkelte områder af pagajens funktion og i visse tilfælde udtryk for symptombehandling af andet ekstraudstyrs skadelige indflydelse (ex.: buet skaft for at afhjælpe dårligt håndled forårsaget af skivning eller overbelastning pga. store blade og lign. halvdokumenterede sammenhænge?)…

Så hvis man ønsker alsidighed i roningen, skal man passe på med at få et specialprodukt, som måske overfokuserer på ét aspekt på bekostning af de øvrige. Men hvis man f.eks. går meget op i høj fart på fladt vand, så skal man måske netop kigge efter en specialløsning.

Når det er sagt, så har jeg snakket med mange, som er yderst tilfredse med deres pagajer i alle deres specielle udformninger…. fordi at de har lært at mestre netop den. Og det er selvfølgelig det vigtigste.
Morten Lunde #23
Member since Feb 2007 · 339 posts · Location: Skærbæk (7000)
In reply to post #21
Fik trykket 2 gange på save, så denne post er slettet
This post was edited on 2010-08-18, 13:33 by Morten Lunde.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20120620-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2014-11-29, 04:13:46 (UTC +01:00)