Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Gino Watkins
- nu også med rul!

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
Page:  1  2  next 
Steffen Juul (Administrator) #1
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
Show profile · Link to this post
Subject: Gino Watkins
Jeg har tidligere spurgt lidt til oplysninger om Gino Watkins her på Forum.
Nu har jeg dyrket det en del og har opdaget en spændende verden omkring Gino Watkins. Det har været svært at finde oplysninger, men efter at have erhvervet mig et par brugte bøger, så har jeg sat en side op om Gino Watkins - meget spændende kajakmand og eventyrer.
Gino var den første europæer efter Nansen & Co samt Pawlata som kunne rulle, og de spændende kapitler i Gino''s liv var hans to ekspeditioner til østgrønland i 1930-31 og 1932-33, hvor han omkom 1932 25 år gammel ved en kajakulykke mens han var på sælfangst for at skaffe mad til ekspeditionen.
Se også info om den nyeste bog om Gino, som hans nevø har skrevet i 2008. Se PDF af introduktionen -meget tankevækkende beskrivelse af nevøens familie!
Se her: http://www.seakayaker.dk/index.php?id=114

Steffen
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
This post was edited on 2009-01-11, 14:33 by Steffen Juul.
Erik Breum Petersen #2
Member since Sep 2005 · 1122 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Group memberships: Members
Mig bekendt rullede adskillige af de danske og norske opdagelsesrejsende ganske udemærket i starten af århundredet.
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Følg gerne personer der søger sandheden.  Men hvis de siger at de har fundet den, så flygt så hurtigt som muligt.
Steffen Juul (Administrator) #3
Quote by breum:
Mig bekendt rullede adskillige af de danske og norske opdagelsesrejsende ganske udemærket i starten af århundredet.
- der er jeg nok nødt til at be om beviser :cool:
Nansen og hans team var de eneste efter turen over indlandsisen som lærte at ro og rullekajak, hvilket de også gjorde da de kom hjem til Norge, hvor de gav en masse opvisninger i Oslofjorden. Så der har du jo ret.

Men jeg ved at Peter Freuchen roede kajak på Danmarkekspeditionen 1907 (der findes et billede) - som var hans første tur til Grønland, men jeg har ikke læst om andre "ikke grønlændere"
Jeg mener at Danmarkekspeditionen havde kajakmænd med, men de var alle grønlændere.

Steffen
Erik Breum Petersen #4
Member since Sep 2005 · 1122 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Jamen har du ikke lige nævnt adskillige selv? Nansen og hans team samt Freuchen!
Så naturligvis har jeg da ret!  ;-)
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Følg gerne personer der søger sandheden.  Men hvis de siger at de har fundet den, så flygt så hurtigt som muligt.
Steffen Juul (Administrator) #5
Quote by breum:
.....samt Freuchen!
Så naturligvis har jeg da ret!  ;-)

Hallo! - hvordan kan vi vide at Freuchen kunne rulle??? Billedet viser ham mistænkeligt tæt på stranden :cool:

Steffen
Martin Nissen #6
Member since Sep 2005 · 81 posts · Location: København
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post #3
Hej Steffen,
Breum har ret i at der var flere europæere der rullede før Pawlatta. Der er rigtig nok meget litteratur der nævner Pawlatta som den første og mon ikke det kan tilskrives hans bog ’Kipp kipp hurra! (1928) fra perioden hvor de grønlandske kajaktraditioner slog igennem i Tyskland. Jeg har en kopi liggende og der er rigtig gode billeder i, men med mine begrænsede tyskkundskaber har jeg ikke stavet mig igennem den hele. Der kommer heldigvis en engelsk udgave her i 2009 oversat på bestilling af Qajaq USA. Vernon Doucette er i gang med opsætningen.

Der var bl.a. missionærer der håndrullede helt tilbage i 1800tallet i Grønland.

Martin
This post was edited on 2009-01-11, 14:38 by Martin Nissen.
Steffen Juul (Administrator) #7
Quote by Martin Nissen:
.....Der var bl.a. missionærer der håndrullede helt tilbage i 1800tallet i Grønland.
...

Var det ham Kleinstschmidt - eller hva' han nu hed??? - men han var jo født i Grønland?
- måske Hans Egede?? :cool:

Steffen
Erik Breum Petersen #8
Vi må også huske at der kan være misforståelser i litteraturen. Der er jo forskel på at rulle en svensker, rulle en cigaret og så det vi snakker om her.
Måske kunne Lucky Luke rulle en kajak, men er blevet misforstået og derfor altid blevet afbildet rullende en cigaret, indtil han skiftede til et anstændigt forlag. :rolleyes:
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Steffen Juul (Administrator) #9
Quote by breum:
.....Måske kunne Lucky Luke rulle en kajak, men er blevet misforstået og derfor altid blevet afbildet rullende en cigaret.....
Jeg mener nu at det kun var hans skygge der kunne rulle!

Steffen
Erik Breum Petersen #10
In reply to post #5
Quote by Steffen Juul:
[

Hallo! - hvordan kan vi vide at Freuchen kunne rulle??? Billedet viser ham mistænkeligt tæt på stranden :cool:

Steffen

Nåh, et såkaldt Kolding-rul   :-D
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Lars Gram #11
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 684 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post #1
Subject: Gino Watkins
Steffen - en meget imponerende og inspirerende researce. Der er til en mange mørke vinteraftner.

Mvh
Lars
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Steffen Juul (Administrator) #12
Du ved Lars - engang i mellem får man lige luset ud / bragt sine skitser og idéer en tand videre - her i de mørke vinteraftener....inden der popper nye projekter og idéer op :cool:

Iøvrigt kan jeg varmt anbefale F. Spencer Chapman's bøger - de er godt skrevet og han har øjnene og sindet med sig - og så er han biolog og botaniker, fotograf -og kajakroer!
Iøvrigt eksisterer der en filmsekvens fra den sidste tur i 1932-33, som jeg tror BBC har medtaget i den dokumentar som hedder Icemen fra 1998 - jeg søger lidt efter den en gang imellem...

Der kommer inden længe en opdatering på min Gini side om Chapman.

Steffen
Axel S Christensen #13
User title: Axel S Christensen
Member since Jul 2008 · 474 posts · Location: Struer
Hej Steffen

Mener du dem her...??

Det er noget BBC dokumentar

BBC.Icemen.1of3.The.Race.To.The.Pole.
BBC.Icemen.2of3.The.Frozen.Skies.
BBC.Icemen.3of3.The.Cold.Front.

Har fundet dem på nettet, men har ikke hentet dem.

Mvh Axel
Seabird Expedition.
Seabird NorthSea.
http://www.outdoorfreak.dk
Steffen Juul (Administrator) #14
Quote by Axel:
....
BBC.Icemen.1of3.The.Race.To.The.Pole.
BBC.Icemen.2of3.The.Frozen.Skies.
BBC.Icemen.3of3.The.Cold.Front.
...
Hej Axel  - det ser sådan ud - kan du ikke lige paste URL'en ind i tråden når du står ved Ismændende :cool:
Det vil være rigtigt fint.
Helge Helligsøe #15
Member since May 2007 · 139 posts · Location: Odder
Hej Steffen

Så vidt jeg kan se, ved en hurtig søgning i Google, er det nok bedst ikke at bringe direkte links til de film på dette forum. 8-(
Men hvis isoHunt, Pirate Bay, Piratgruppen og torrent download, siger dig noget kan det være du er heldig.

Men du får jo snavs på fingrene... :blush:
http://kajakbloggen.dk
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 20:47:24 (UTC +01:00)