Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Selvbyggere RSS
Black Pearl

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  next 
Jens Lund #1
Member since Nov 2005 · 137 posts · Location: Kolding
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Black Pearl
Så er der gang i pudsningen af kajakken
Ikke det job ved bygning der er det sjoveste. Jeg bruger gerne et par timer af gangen, så er det til at overse.

Den skulle have været færdig til jul..... Mon ikke det bliver marts måned inden den kommer i vandet!!
The author has attached one file to this post:
Black Pearl.jpg 307.4 kBytes
You have no permission to open this file.
Jens Lund #2
Så blev kajakken grundlimet. Mon ikke der bliver tid i juledagene til at lægge væv på?
mvh
Jens Lund
05.JPG 420.1 kBytes
Lars Gram #3
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
Nu begynder den at ligne noget der kan sejle. Den skrogform er altså morderlig flot, det kribler i fingrene!!

Mvh
Lars
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Jens Lund #4
Så er kajakken limet 3 gange og klar til at blive skildt af så den kan få behandling på undersiden

mvh
Jens
PICT2013.JPG 277.3 kBytes
Gennie #5
User title: Stripbygger
Member since Oct 2005 · 405 posts · Location: Østjylland
Det ser godt ud!
Den bliver sjov at lege med til sommer. Gad godt at vide hvor mange Black Pearls der er (på vej) i Danmark lige nu. Jeg synes at jeg har hørt om rigtigt mange.
Niels
Rene Eriksen #6
Member since Jul 2007 · 23 posts · Location: Middelfart
Ja vi er to mere fra Middelfart / Horsens som håber at få vores klar i løbet af vinteren
Der ender altid med en Valley :-)
ligesamlet.JPG 78.2 kBytes
Annie Juhl #7
Member since Jan 2009 · 25 posts · Location: Svendborg
Her i Svendborg er der også gang i Black Pearl byggeriet. Leif er igang med nr. 2, så vi har en hver til sommer. Jeg har lagt lidt billeder på min profil på facebook. Jeg er vild med at ro i min, så I kan godt glæde jer :-)
(Tilføjet d. 2.2.09 Jeg har oprettet en gruppe på facebook: Black Pearl, kayak by Björn Thomasson)
This post was edited on 2009-02-02, 21:02 by Annie Juhl.
Jørgen Møholt (Administrator) #8
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
In reply to post #4
Hej Jens.
Den ser ud til at blive lige så flot, som Annies.
Jeg kan se at du ikke har sat cockpitkarmen ind endnu.
Hvordan har du tænkt dig at lave den ?
Og især: hvordan sætter du den i ?

Har selv brugt en del tid på at tænke udformning igennem og især hvordan jeg vil lime den ind. Har købt en karm limet i palisander.
Har tænkt mig at lave den forsænket bagtil, men ikke foran.
Lige nu sidder karmen i kajakken, limet med smeltelim og så bygger jeg dækket op omkring den, d.v.s. skærer listerne til, så de passer omkring foran og i siderne. Bagtil forsænker jeg dækket ved at lave en udskæring ca 5 cm fra karmen og bygge dækket op igen, bare et par cm lavere.
Lige nu spekulerer jeg over om jeg skal lave et afløb fra forsænkningen, eller acceptere at der ligger vand.
Kajakken skal mest bruges til leg og rul. Der bliver man våd under alle omstændigheder. Dagsture kan dog også komme på tale, når jeg har vænnet mig til at sidde med næsten strakte ben i længere tid ad gangen ;-)

Skulle andre føle sig fristet til at give mig gode råd, er i velkomne.
Venlig hilsen
Jørgen Møholt
This post was edited on 2009-01-21, 10:55 by Jørgen Møholt.
Jens Lund #9
Hej jørgen

Jeg skal igang med cockpitkanten iaften, planer er:

Lave en form i "modelskum" som placeres/monteres på kajakdækket, støbe kant i kulfiber og glasfiber, (1 kul -6 glas - 1 kul)

Jeg har tidligere lavet cockpitkant i fyr lister og flancen i ceder/ask, men jeg synes at underkanten af flancen er svær at lave pæn, da den skal spartles ud med tyk epoxi for at kunne klare at man sidder på den.

Bjørn Thomasson havde i november måned en længere debat om fordele/ulemper ved nedsæknet cockpitkant. Du kan læse det under debatten i: Sittbrunnssarg på lågvolymkajakker. Måske kan det hjælpe med beslutningen.

mvh
Jens
Jørgen Møholt (Administrator) #10
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Hej Jens.
Jeg har læst debatten og er langt hen ad vejen enig med Björn T. Men tænker at hvis jeg laver det skrå og buede skot/rygstøtte sammen med den forsænkede karm bagtil, må jeg kunne komme helt ned endnu nemmere.

Du skriver at underkanten af flancen skal spartles med tyk epoxy for at kunne klare at man sidder på den. Jeg lavede noget spartelmasse af epoxy og microballoner til stævnene. Kan det ikke bruges, d.v.s.  holder det ? Det er forholdsvis nemt at slibe i og spartelmassen bliver lækker at arbejde med. Men der bliver ikke ret meget at lime/spartle på, for der skal helst ikke kunne mærkes noget til flancen under fordækket, det giver mærker i lårene, har jeg erfaret. D.v.s. ca 5 mm, hvis jeg ikke sliber for meger af fordækket. Jeg skulle jo nødigt stå med en løs karm, den dag jeg rigtig skal ud at lege.

V.h. Jørgen
Steffen Juul #11
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1213 posts · Location: Kolding
In reply to post #7
Quote by Annie Juhl on 2009-01-06, 20:18:
...Jeg har lagt lidt billeder på min profil på Facebook. Jeg er vild med at ro i min, så I kan godt glæde jer :-)

Annie - nu er det jo alle der er så heldige at have dig som ven, og derfor er det lidt svært at se dem på Facebook.
Nu fandt jeg så et par billeder af dine fine kajak et andet sted - mega flot :cool:
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Jens Lund #12
In reply to post #10
Jeg lavede min fortykket epoxi med slibestøv (så det havde samme fave) det var meget svært at slibe i og svært at få pænt jævnt.
På billede kan du se (måske) at det er mørkt under cockpitkanten

Men jo, jeg tror godt at den løsning som du beskriver kan holde, det er jo mere kajakdækket der skal holde. understøtter du dækket?
Billede 256.jpg 462.9 kBytes
Jens Lund #13
Her er lige et billed af hele cockpitkanten

mvh
Jens
Billede 264.jpg 413.9 kBytes
Morten Lunde #14
Member since Feb 2007 · 313 posts · Location: Skærbæk (7000)
In reply to post #8
Jørgen

På Qaanaaq'en er cockpitkanten forsænket. Bagtil buer dækket ovenikøbet ned på midten (lidt skålformet) så der i princippet burde stå noget vand der. Har aldrig bemærket det i praksis. Absolut intet problem. Desuden må det også skåne karmen for tryk-påvirkninger ved ind/ud-stigning, at den flugter med dækket.
Til gengæld er der lidt større risiko for at få en skylle vand ind i cockpittet indtil man får "kapellet" på (det er vel Jeres byggesprog?), hvis der er bølger.

Foran er nedsænkningen IKKE en fordel. Sammen med det noget kasseformede design på fordækket medfører det, at man nærmest har en hel domkirke af plads over benene, som skal paddes ned for at få kontakt med kajakken.
Lars Gram #15
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post #13
Subject: Cockpitkant
I skal ikke være bekymrede for om flancen holder. Jeg har aldrig brugt mere end et lag væv for at holde både cockpitkanten og flancen på plads. Det holder fint. Hele min vægt hviler på mine to hænder som holder om cockpitflancen når jeg stiger i kajakken. Jeg løfter også kajakken - også med oppakning - i flancen. Der er ingen skader end ikke knagen. Glasvæv er meget stærkt.

Ellers vil jeg blot sige at det ser flot ud.

Mvh
Lars
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:29:11 (UTC +01:00)