Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Selvbyggere RSS
Black Pearl

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  previous  1  2 
Jørgen Møholt (Administrator) #16
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 8982
Jeg havde tænkt mig at understøtte dækket med et brædt, der samtidig skulle svare til forsænkningen bagtil. Men min mentor, Niels Ginge, siger det ikke er nødvendigt. Han har haft ret hidtil, så jeg retter mig nok efter hans råd. Også i dette stykke.
Bagdækket forsænker jeg ca to cm. med en liste. Den bliver samtidig forstærkning. Men sig det ikke til Niels  ;-)
Har været i kælderen og snedkerere tidligere i aften. Mangler to  lister i hver side nu. De skal gå forbi cockpitet og vrides og bukkes, så de danner en blød overgang mellem for- og bagdæk. Så bliver der en smule udskæring så cockpitet kan komme i.
Glæder mig til weekenden. Bagdækkes skal bygges færdigt. Så skal der høvles og slibes.

Herlig udfordring for en, der sidder bag et skrivebord normalt. :-)
V.h.
Jørgen Møholt
Steffen Juul #17
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1213 posts · Location: Kolding
Group memberships: Members
In reply to post ID 8985
Quote by Morten Lunde:
Jørgen

....Foran er nedsænkningen IKKE en fordel. Sammen med det noget kasseformede design på fordækket medfører det, at man nærmest har en hel domkirke af plads over benene, som skal paddes ned for at få kontakt med kajakken.

Præcis! - det er ved at være typisk for mange kajakker efterhånden - bl.a. Q-boaten.
Det ser ud som om der er masser plads men det kan ikke anvendes andet til at "vende i vinden" :cool:
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Jørgen Møholt (Administrator) #18
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
man nærmest har en hel domkirke af plads over benene

Når det drejer sig om en Black Pearl, taler vi nok nærmere om et gravkapel for nu at blive i sproget.
Fordækket er lavt og der er ikke megen plads til at bøje benene. Det kræver tilvænning som jeg skrev i et tidligere indlæg.

Men jeg overvejr en masik, i form at en skumklods, mellem benene.
Det kan folk, med store både måske også gøre.

V.h.
Jørgen Møholt
Morten Lunde #19
Member since Feb 2007 · 313 posts · Location: Skærbæk (7000)
Jeg bruger have-knæpuder som limes sammen med montage-lim til at lave skum-masik. Og der skal ca. 2 lag puder til at få kirke-rummet ned til knæhøjde i qaanaaq'en.

Har fundet ud af at det er meget vigtigt, at skumfidusen ("Ma" = Skum, "Sik" = Fidus ??) yderligere buer ned som et "M" mellem knæene for at få godt fat i kajakken.
På en Pearl er det nok kun nødvendigt at lave buen mellem knæene, netop fordi dækket har den rigtige højde i forvejen.
Steffen Juul #20
Bliver sjovt at se nogel billede en dag - af kirkerummet - og de "øvrige" opfindelser....
Annie Juhl #21
Member since Jan 2009 · 25 posts · Location: Svendborg
 Hej Steffen.

Tak skal du ha'. Og du har ret, selv om det ku' være hyggeligt, så derfor har jeg oprettet en gruppe på facebook : Black Pearl, kayak by Björn Thomasson. Der vil jeg, og forhåbentlig også andre "Perlebyggere" lægge lidt billeder på.
Så behøver man ikke være ven med mig for at kigge med.
Og så er det vist nu, at jeg må indrømme at jeg ikke lige ka' hitte ud af hverken at bruge quote funktionen eller tilføje billeder her. Sorry
Steffen Juul #22
Quote by Annie Juhl:
.....en gruppe på facebook : Black Pearl, kayak by Björn Thomasson. Der vil jeg, og forhåbentlig også andre "Perlebyggere" lægge lidt billeder på.
.......

Fin idé - du kan vel smide et link ind på Forum når showet er oppe at køre :cool:
Annie Juhl #23
Member since Jan 2009 · 25 posts · Location: Svendborg
Har forsøgt at lægge linket til gruppen på, men det fungerer ikke. Det gi'r samtidig adgang til min side.....
Hilsen  Annie
This post was edited 2 times, last on 2009-01-22, 22:10 by Annie Juhl.
Steffen Juul #24
Subject: Face the Book?
Quote by Annie Juhl:
Har forsøgt at lægge linket til gruppen på, men det fungerer ikke. Det gi'r samtidig adgang til min side.....

Du behøver ikke at gøre noget - folk melder sig bare til grupppen ved at søge på gruppesøgning på ens egen Profil.
Da din gruppe er åben for alle, så bliver man medlem med det samme.
Erik Frantzen #25
Member since Aug 2007 · 60 posts · Location: Nakskov
In reply to post ID 8694
Subject: Black Pearl
Som svar på hvor mange tegninger til Black Pearl, der er solgt til Danmark, skriver Björn Thomasson: Black Pearl Danmark bör ha 25 medlemmar med färdiga eller påbörjade pärlor (kanske dags för den där BP-träffen som Annie m fl funderat på), tätt följt av Norge med 23, sedan USA med 8, Finland med 6, Tyskland och Nederländerna med 5, Frankrike med 2 och så Australien, Belgien, England, Spanien, Italien, Israel, Estland, Kanada, Schweiz och Grönland med 1 var (en BP till Grönland känns rätt bra ;-). I Sverige finns det 106 st sålda ritningar.
Men hvor mange der er færdigbygget, melder historien af gode grunde intet om.

For at sammenligne med de øvrige modeller han har frembragt, Skriver han:  Räknar man de senaste 12 månaderna leder BP med 19% av totala kajakförsäljningen, följt av Kavat på 18%, Isfjord på 17%, Njord på 14%, Nomad och Thule på drygt 7% och så vidare.

Men ser man på totalsiffror har Kavat, Isfjord, Nomad etc fördelen av att funnits med i katalogen betydligt längre, och då blir siffrorna helt annorlunda: Kavat 39%, Isfjord 12%, Nomad 10%, Thule och Black Pearl 7%, Najad och Smart 6%, Njord 5% och så vidare.

Se även diagrammen jag gjorde med Google API för ett drygt år sedan: lite_av_varje.aspx

Bare ti orientering.
Erik Frantzen
www.kajakbyg.dk
http://kajakbyg.blogspot.com/
Poul Flindt #26
Member since Mar 2011 · 6 posts · Location: Svendborg
In reply to post ID 8987
Quote by Lars Gram on 2009-01-21, 21:03:
I skal ikke være bekymrede for om flancen holder. Jeg har aldrig brugt mere end et lag væv for at holde både cockpitkanten og flancen på plads. Det holder fint. Hele min vægt hviler på mine to hænder som holder om cockpitflancen når jeg stiger i kajakken. Jeg løfter også kajakken - også med oppakning - i flancen. Der er ingen skader end ikke knagen. Glasvæv er meget stærkt.

Ellers vil jeg blot sige at det ser flot ud.

Mvh
Lars

Hvilken type væv bruger du I egentlig når i bygger?
Jeg tænker specielt på vægt/areal, men også om det er E-glas, S-glas eller måske ligefrem Hollow-glas...
Lars Gram #27
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
Subject: Glasfiber væv
Jeg bruger en 150-165g/m2 twill glas. Ved faktisk ikke om det er E, S eller hvad. Det er bare den standard Lystrup Glasfibercenter har på lager. Det er nok E-glas tror jeg (efter en hurtig tur på Google og Wiki. )

Materialet er fantastisk stærkt. Kun ved meget kraftig mekanisk påvirkning vinkelret på fiberretningen, kan det knækkes. Men hvis der er to, tre lag epoxy på begge sider, så skal der altså meget store kræfter til. Især fordi der jo er tale om en laminat med træ i midten og væv på begge sider.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:29:35 (UTC +01:00)