Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Hjælp gode råd er dyre derfor søger jeg gratis råd her

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
Page:  1  2  3  next 
Rostgaard10 #1
User title: ROSTY
Member since Feb 2007 · 148 posts · Location: KØGE
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Hjælp gode råd er dyre derfor søger jeg gratis råd her
  Hej alle sammen jeg er igang med min sidste eksamen til pædagog og skal sammensætte en folder som instititioner kan bruge hvis de ønsker at starte en kajak projekt for unge mellem 13-17 år så jeg skal bruge billeder af lejer liv med unge  aldersgruppe 13-18 år gerne med voksne med på billedet yderliger ville jeg sætte pris på alle de gode råd om hvad der burde stå i folderen så bare fyr løs  jeg sortere i det og vil lægge det færdige projekt op til skue efter min sidste prøve. så bare giv fantasien frit løb tak  John
Steffen Juul (Administrator) #2
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
Du må vel have et udspil vi kan forholde os til?
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Lenze #3
Member since Oct 2005 · 177 posts
Group memberships: Kommerciel, Members
Hej John

Jeg har lavet mange oplæg om emnet til pædagoger og lærer og ar været lige forbavset hvergang over den manglende forståelse for at det faktisk kræver en uddannelse at kunne tage ansvar for andre på vandet.
Hvis jeg skulle skrive et oplæg som din vil mit vigtigste budskab være at dem som tager ansvar for andre i kajak skal selv brænde for kajakken og have en relevant instruktør uddannelse fra anerkendt udbyder.

Selvfølgelig skal aktiviteten også være sjov og lærerig, men sikkerhed først

Lenze
Gennie #4
User title: Stripbygger
Member since Oct 2005 · 383 posts · Location: Østjylland
Lenze, du skriver KRÆVER. Er det din personlige mening eller er det lovgivning/forsikringsmæssigt?

Grunden til at jeg studser over det er, at det i mine øjne afgjort kræver omtanke, men personligt mener jeg at det sagtens kan gøres ansvarligt af folk der ikke er instruktøruddannede. Der er de sidste mange år afholdt kanoture i Sverige af folkeskoleklasser, uden det har givet ramaskrig. At der skal laves overvejelser mht. både vejr, vand osv. er vi ikke ueninge om, og en instruktør er uddannet til at huske at tage alle forhold i betragtning. Derfor siger jeg ikke at instruktøruddannelsen er en dårlig ide, men blot at folk uden netop en anerkendt uddannelse også kan lave en ansvarlig tur.

Jeg blev faktisk spurgt af en (ikke kajakroende) kollega om ikke han kunne låne et par kajakker til at lave kæntringsøvelser med i svømmehal. Han fik selvfølgeligt at vide at det kunne han godt, såfremt at jeg var med! Ikke at jeg er instruktør, men uddannet livredder og efterhånden godt kendt med forskellige redningsteknikker.
Niels
www.danskekajaknet.dk
www.byg-kajak.dk
Steffen Juul (Administrator) #5
Jeg synes Lenze har fat i noget der, FORDI Rostgaard skriver at det handler om institutioner og ikke et privat arrangement.
Derfor er der tale om en anden form for ansvarlighed.

At der så er flere kajakroer som egentlig kan påtage sig den ansvarlighed selvom de ikke har en dokumenteret uddannelse - ja det er en anden snak.
SteenJ (Former member) #6
No profile available.
Link to this post
In reply to post #4
Subject: Selvfølgelig har Lenze ret!
Jeg må give Lenze ret. Naturligvis er uddanede instruktører en forudsætning for sådanne kajakprojekter.
Der er en grund til, at svenskerne fornuftigvis har valgt kanoer til lignende projekter. I en kano behøver du ikke at øve udstigning. Her er et enkelt eksempel på, hvor galt det kan gå, når en uddannet instruktør udsætter selvredningsøvelserne til sidst på dagen i stedet for at starte med dem:
http://www.seakayakermag.com/2004/Dec04/Loss01.htm
Gennie, jeg tror, at du sagtens kan finde en bedre idé.
Rostgaard10 #7
Subject: Fedt
 Fed debat tak for indlæg bare forsæt  det er også min holdning  Lenze at vi som vejledere og pædagoger skal have en instruktøruddannelse i den givne aktivitet men hvad med lovgivningen og så vidt jeg ved er der på klatre området lovgivet om at det skal være en uddannet instruktør der står for aktiviteten. er der det inden for kajak det tror jeg ikke endnu

Hej steffen  den primære rolle for folderen er at oplyse hvad skal man bruge for at starte en kajak projekt op ,hvordan gør man , hvilken,  til slut  det vigtigeste i forhold til prøven hvilken pædagogik skal bruges, størrelse på grupper, lejerliv. bål . ro vand , Flow , osv

Ps det er kun til eksamens brug
Steffen Juul (Administrator) #8
Subject: Friluftsliv under forandring?
Måske kender du denne bog: "Friluftsliv under forandring" - en antologi om fremtidens friluftsliv.
Den blev "anmeldt" af undertegnede i denne tråd: http://www.havkajakroerne.dk/php/forum/thread/1676, fordi den hørte med til det opgivne pensum i EPP3, som blev drøftet på et tidspunkt ved de første EPP3.

Bogen er opdelt i 3 hoveddele:
1. "Historisk og sociologisk del"
2. "Pædagogisk og psykologisk del" - herunder et afsnit af Thorbjørn Ydegaard: Fremtidense vejlederbegreb, og sidst i dette hovedafsnit et indlæg som hedder: Samarbejde om sikkerhed i fremtidens friluftsliv af Søren Andkjær og Johnnie Bøtker Laursen (også kajakroer i hvertfald).
3. "Politik og forvaltning"

Jeg har smålæst lidt i den - lidt tung - men de lange vinteraftener foran pejsen - er måske stedet for at tygge sådan en bog?

Men den kender du sikkkert? - ellers er der garanteret noget at hente der.
This post was edited 2 times, last on 2009-04-25, 13:01 by Steffen Juul.
Gennie #9
In reply to post #7
Jeg tror ikke at vi er uenige.

Jeg siger jo ikke at instruktøruddannelse er en dårlig ting. Artiklen viser bare at selv med en 4 stjernet BCU instruktør kan der ske ulykker. Netop denne ulykke kunne være sket i kano også, da problemet er at manden har taget fået vand i lungerne under selve kæntringen. Der er også eksempler herhjemme på at uddannelse ikke er garanti for at der ikke træffes dårlige valg. Der er også eksempler på at folk uden uddannelse laver dumme ting det er der ingen tvivl om. Jeg spørger bare om følgende:

Er det et lov/forsikringsmæssigt krav, eller bare en personlig holdning fra Lenze (og andre)?

Det jeg deltog i var ikke sejlads på åbent vand. Det var 1 person ad gangen, i en svømmehal. Redder på kanten 2 meter fra kajakken. Det ser jeg som uproblematisk, selv om jeg ikke er instruktør.
Niels
www.danskekajaknet.dk
www.byg-kajak.dk
This post was edited 2 times, last on 2009-04-25, 13:05 by Gennie.
Rostgaard10 #10
Kender den godt steffen den er også del af pensum på pæd studiet
Lenze #11
In reply to post #4
Hej Niels

>Kræver >

Jo normalt er jeg meget forsigtig med at bruge difinitive udtryk, men efter at samrådet udsendte sine retningslinier og de er anerkendt over hele landet. Nu fulgt op af EPP standarter bliver det svært at forsvare at afholde arrangementer uden en instruktør uddannelse

Det er lidt lige som en svømmevest  I følge loven skal den være ombord, men du behøver ikke at have den på

Forestil dig den situation at nogen af dine elever drukner fordi de ikke havde vesten på
Du har ikke lavet noget ulovlig, men du har heller ikke opført dig ansvarlig !

Lige det med at opføre sig ansvarlig er et vigtig element i vores lovgivning udtrykt i begrebet " bona pater familias"
Dette betyder at du kan stilles ansvarlig for dine handlinger hvis ikke du handler forsvarlig i forhold til din viden og dine kundskaber.

Da du nu ved at det er almindelig anerkendt at det er nødvendig med en instruktøruddanelse for du tager ansvar for andre vil du have en meget dårlig sag hvis en af dine elever kommer ud for et uheld under et arrangement sammen med dig.
Du har ikke handlet forsvarlig ud fra din viden

Venligst

Lenze
Gennie #12
Tak for svaret Lenze!

Men jeg mangler stadig det helt klare svar: Er der lovgivet på netop vores område?
Hvis man handler mod bedre vidende, er man altid ansvarlig, men det er ikke det samme som et lovmæssigt instruktørkrav ved enhver form for kajaksejlads. Ikke bare for mig, nu hvor jeg er informeret, men generelt for alle. Der er masser af steder hvor man kan leje kajakker (eller låne en vognfuld), og nogen af dem kan alle og enhver komme ind fra gaden og leje. Er de mon forsikret i tilfælde af uheld?
Mon min kollega havde gjort noget strafbart hvis han havde lånt kajakker af en anden, og bare sat dem i vandet? Han mente selv at han havde styr på det (her er vi ikke helt enige ;)  ) og kunne nok ikke siges at have handlet mod bedre vidende, da han IKKE vidste at normen i kajakkredse er opdelt i EPP niveauer.

Jeg dyrkede i sin tid sportsklatring da debatten ramte dem, om hvornår man var forsikret i forbindelse med åbne arrangementer, og hvilken instruktør uddannelse der var "den autoriserede". Jeg holdt med klatringen før det hele faldt på plads, og ved faktisk ikke hvordan sagen endte, men som skrevet i denne tråd er der vist nok et krav i loven nu. Det er det jeg gerne vil have afklaret.

Når nu Rostgaard skal lave sin folder (også selvom den bare er til eksamensbrug) ville det være en nødvendig oplysning at have med, hvis der er et lovkrav!
Niels
www.danskekajaknet.dk
www.byg-kajak.dk
nyg #13
Member since Oct 2008 · 324 posts
Quote by Gennie:
Er der lovgivet på netop vores område?
Nej! Der er ingen som helst lovkrav på området. Du kan få problemer hvis du handler ansvarspådragende, men ellers kan du bare trække på skulderen ved uheld, og sige at du har gjort dit.

Quote by Gennie:
...da han IKKE vidste at normen i kajakkredse er opdelt i EPP niveauer.
Det vidste jeg heller ikke, og det er forøvrigt ikke korrekt. Det er en minimal andel af de aktive roere som er certificeret i EPP systemet, og en endnu mindre del som nogensinde kommer over EPP2. De udgør ikke nok til at være en norm.

/Anders
Lenze #14
In reply to post #12
Hej Igen Niels

det korte svar:

Nej ingen specifike lovkrav ej heller til katreaktiviteter !

Venligst

Lenze
Steffen Juul (Administrator) #15
In reply to post #11
Quote by Lenze:
....et vigtig element i vores lovgivning udtrykt i begrebet " bona pater familias"
Dette betyder at du kan stilles ansvarlig for dine handlinger hvis ikke du handler forsvarlig i forhold til din viden og dine kundskaber..........

Fuldstændigt rigtigt og dette er kender jeg også indenfor mit eget fag.
Jeg blev dog lidt fascineret af selve den latinske betegnelse "bona pater familias", så jeg slog det op og fandt umiddelbart nedenunder et lignende meget fint udtryk:
"bonus vir semper viro", som betyder "en dygtig mand er altid begynder", dvs. udvikler sig stadig.

Uheldigvis stod er så nedenunder igen:
"semper bonus homo tiro" som betyder "et godt menneske er altid enfoldigt, uerfarent og skuffes derfor let"

Måske skulle man melde Platon, Aristoteles og alle de andre ind i Havkajakroerne :cool:
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 21:09:00 (UTC +01:00)