Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
DM i Havkajak Teknik og Rul - evaluering?
Hvor er deltagerne?

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
Page:  1  2  next 
Steffen Juul (Administrator) #1
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
Show profile · Link to this post
Subject: DM i Havkajak Teknik og Rul - evaluering?
Som tilføjet på forsiden, så er der nu en omtale af arrangementet på DKF's månedmagasin for september, side 6.
Jeg ved at Peter Unold har evalueret med deltagerne ved selve træffet, men det undrede mig hvorfor der ikke var flere tilmeldte både til  til DM i Havkajak Teknik og Rul.

Hvad skal der til for at der kommer flere til DM i Teknik? 8 deltog
Hvad skal der til for at der er flere der deltager i DM i rul. 8 deltog. Her var der faktisk en del erfarne rullefolk som tilskuere, som vel burde have meldt sig??

Hvad skal der til for at flere melder sig?
Vi drøftede ved det efterfølgende bestyrelsesmøde, at vi ved træffene bør lægge bane ud som standard aktivitet. Vil det være inciterende?
Hvordan får vi rulleeksperterne frem af busken og ud og rulle?
Skal vi have rullekonkurrencer med på træffene?

Iøvrigt var jeg kommet til at annoncere at DM ville foregå inde i havnen, hvor man bedre kunne stå og kigge på - eller gå med rundt - som man gjorde sidste år på Amager Strandpark.
Det var virkeligt svært at se teknik inde fra stranden - bedre var det med rul, hvor man kunne sidde tæt på.

Iøvrigt savner vi en samlet deltager og pointliste.
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Lenze #2
Member since Oct 2005 · 177 posts
Group memberships: Kommerciel, Members
Hej Steffen

Hvis rul og teknik indgår som en element i det generale mesterskab ( det gjorde det vist tidliger) vil du automatisk se flere vise teknikkerne

Lenze
Gennie #3
User title: Stripbygger
Member since Oct 2005 · 383 posts · Location: Østjylland
Group memberships: Members
Hvorfor der ikke var flere af de garvede rullere der deltog ved jeg ikke, det var en skam! Hvorfor der ikke er flere der deltager generelt vil jeg tro hænger sammen med at man er "bange" for ikke at kunne præstere godt nok til et publikum.

Vi der deltog måtte springe en stor del af rullelisten over, og det havde været sjovt hvis nogen havde kunnet vise et større repetoire end det der var på dagen. Jeg er ret sikker på at de fleste af vi 8 deltog for sjov. Hvis de andre som jeg så har fået blod på tanden, og lyst til at træne mere fokuseret vil så forhåbentlig hæve standarden et par tænder. Så håber jeg bare at det smitter af rundt omkring i klubberne/nettene, så flere begynder at rulle med konkurrence i tankerne.

Mht flytningen ud af havnen ved jeg at beslutningen blev taget pga vandkvaliteten i havnen. Der er efter sigende folk som tømmer toilettankene inde i havnebassinet :(
Niels
www.danskekajaknet.dk
www.byg-kajak.dk
Lars Gram #4
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 684 posts · Location: Studstrup v/Århus
In reply to post #1
Subject: Deltagere
8 deltagere er ikke ret mange ud af over 1000 medlemmer.
På den anden side, så ror langt de fleste havkajak for at ro, og for at nyde freden og naturen.
Hvis man forestiller sig at der altid møder 10% af den interesserede del af medlemsskaren op til diverse arrangementer, så er 8 stadig få, men jeg tror at 16 ville være mange.
Ikke nogen tal jeg bygger på nogen som helst undersøgelser, men blot en fornemmelse.
Lars
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Uffe Witt #5
User title: Uffe Witt
Member since Sep 2005 · 133 posts · Location: Albertslund-Vallensbæk
Jeg var en af de 8 der deltog i teknikkonkurrencen. Jeg var også med sidste år, så jeg kendte mit niveau. Jeg vidste, at jeg ville blive blandt de sidste, men jeg var også kun med for fornøjelsens skyld og for at få noget inspiration og have det sjovt. Og nogen skal jo være fyld.

Det er DKF som arrangerer mesterskabet, og det er de jo gode til.

Vi i HKR er gode til at arrangere træf og ture. Jeg har ingen ønsker om at indføre konkurrencer på træffene. Det mener jeg vil ødelægge ånden på træffene.

Jeg synes, at en af styrkerne ved HKR er, at vi ikke går op i konkurrencer. Hvis vi får lyst til det kan vi jo gøre det i DKF-regi, da de fleste af os jo også er med i DKF gennem vores lokale klubber.

Hvis DKF vil have flere deltagere, må de gøre mere opmærksom på det, men måske er der ikke så mange, der ønsker at konkurrere. Det får vi se til næste år. Der har jeg da også tænkt mig at deltage.

Uffe Witt
Steffen Juul (Administrator) #6
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
Jeg er sådan set enig med dig Uffe, men vi kan vel godt have teknikbaner med på træffene så mna kan øve sig, uden  at der er en decideret konkurrence i gang?

Det kan jo også være et personligt incitament til at prøve sig selv af?
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Halling #7
User title: Breaking the waves
Member since Dec 2006 · 122 posts · Location: Randers
In reply to post #4
Quote by Lars Gram:
8 deltagere er ikke ret mange ud af over 1000 medlemmer.
På den anden side, så ror langt de fleste havkajak for at ro, og for at nyde freden og naturen.
Lars

Jeg tror, på linie med Lars, at det måske kan skyldes manglende konkurrence mentalitet blandt den "gennemsnitlige" havkajakroer. Fokus er måske mere naturoplevelsen og det sociale sammenvær  :-)
Thomas Holgaard #8
Member since Sep 2005 · 155 posts
In reply to post #6
Hejsa

Lige som Uffe deltog jeg både sidste år og i år. Der var lavet nogle klarer forbedringer i år iforhold til sidste år, bla. kunne man dreje 360' i stedet for at lave en øvelse, såsom at rulle. Dette gør faktisk at man sagtens kan deltage selvom man ikke kan rulle, selvfølgelig er chancerne for at vinde ikke store...men man bør vel heller ikke kunne vinde DM-teknik uden at kunne rulle? Desuden var Lars(vinderen) også den eneste der håndrullede...

Banen var lidt kortere, tilgengæld skulle vi padle den flere gange, hvilket var meget godt, kan huske at det var en lang køretur sidste år (Holstebro-Amager) for at padle i 15 min...

Desværre var det ikke lavet særlig publikumsvenlig i år, det lå alt for langt væk fra stranden...det kan være det fremover skal ligge i de små havne, hvor man kan få lov at udnytte havnen, er sikker på vi er velkommen i Virksund!

At afholde DM er helt sikkert en DKF ting, hvis det endelig skal deles sådan op. Men derfor er der bestemt ikke noget i vejen for at lave en banen til træffet, forhåbentlig vil dette kunne lokke flere med til konkurrencen!

Havde håbet på at der deltog mange flere (40-50) i år, men efter at havde efterlyst tilkendegivelser om deltagelse på forumet (hvor ingen svarede) måtte jeg nok erkende at vi ikke blev så mange...

I danmark findes der en masse dygtige kajakroer, mange flere ind 8!!! Hvor bliver de af, de kan vel ikke alle sammen være ude og padle, til bryllup, fødselsdage osv.

Håber vi bliver mange næste år!

Vh
Thomas
Ps: Jeg har et par billeder på min blog, hvor jeg også har skrevet lidt om DM sidste år, såvel som i år...
http://padleguide.blogspot.com
jørgen møholt (Moderator) #9
User title: jørgen møholt
Member since Sep 2005 · 522 posts
Group memberships: Global Moderators, Members
In reply to post #7
Jeg er enig i at DM konkurrencer hører under DKF.

Til gengæld  er jeg ikke enig i at det var et manglende konkurrencegen eller -mentalitet, der er årsagen til at jeg ikke havde til hensigt at deltage. Det er det muligvis for nogen. Men ikke mig. Jeg ville ikke være fyld. Og det ville jeg være blevet, fordi jeg ikke havde trænet og ikke havde det rigtige udstyr.
Jeg synes at jeg skal kunne markere mig i konkurrencer som disse, hvor deltagelse og gennemførelse ikke er en præstation i sig selv. Sammenlign f.eks. med TDG eller Seachallenge Fyn.

Jeg endte med at deltage i rullekonkurrencen i en lånt rullekajak. Det var sjovt, og jeg vil da overveje at deltage igen næste år. Men så vil jeg i tilgift også have trænet forud.  :cool: Og have sat mig ind i reglerne.

I øvrigt er jeg i gang med at udtænke en "mobil forhindringsbane" der kan stilles op, især på sommerlejren.
Tanken er ikke at der skal trænes til DM, men at den kan være et supplement til leg og teknik, som vi med stor succes har afviklet på træffene de sidste år. - Og måske være en af posterne i et kommende Oløb. Men samtidig skal den ligge der under hele lejren, til fri afbenyttelse.

Det er til gavn for alle at øve teknik og leg i kajak.
Vi kan alle få en bedre balance, bedre ro- og manøvreteknik og vi kan også få en bedre koordination og redningsteknik. Endelig kan vi, hvis vi lader konkurrencegenet råde  og arbejder med en høj puls, få en bedre kondition. Sammenlagt vil det give os mere overskud og sikkerhed, til at møde de udfordringer der kan dukke op på vores ture.
Vi vil også have mere overskud til at nyde naturoplevelserne og det sociale samvær med andre.

Gode ideer til sådan en bane modtages med kyshånd. Også til materialer. Den skal kunne pakkes sammen og ligge i nogle få papkasser, når den ikke er i brug. Så noget, der kan pustes op vil nok blive foretrukket.

Venlig hilsen
Jørgen Møholt

Ps. Morten Brøgger håndrullede også sin kajak under konkurrencen.
per-butikmalik #10
Member since Aug 2007 · 82 posts
     Den manglende deltagelse kan også skyldes at folk ikke tager det som værende et seriøst DM..
     Det gør DKF vist heller ikke, når de ikke engang gider at offentliggøre resultaterne.

Jeg syntes, det er at pisse på folk der har deltaget i et officielt DM, afholdt af DKF at de så
    ikke engang gider at lægge resultaterne ud på deres hjemmeside, de burde da vide at det altid
    er sjovt at se på resultater.

Specielt resultaterne fra rullekonkurrencen kan måske være med til at øge deltager antallet
     næste år. Hvis den blev afholdt efter den grønlandske liste så er det jo ret nemt at se nivoet
     på deltagerne i år.Så man ved hvad man skal træne til næste år.

Der er vel en eller anden der ligger inde med resultatlisterne, men point.

Med venlig hilsen Per Hülsen.
Halling #11
User title: Breaking the waves
Member since Dec 2006 · 122 posts · Location: Randers
In reply to post #9
Quote by jørgen møholt:
Til gengæld  er jeg ikke enig i at det var et manglende konkurrencegen eller -mentalitet, der er årsagen til at jeg ikke havde til hensigt at deltage. Det er det muligvis for nogen. Men ikke mig.

Hej Jørgen.
Det jeg gav udtryk for var ikke din eller de andre deltageres manglende "konkurrence gen". Dem der deltager i et sådant arrangement HAR vel dette gen i en eller anden grad.
Det jeg mente var at den ringe tilslutning måske skyldes en begrænset konkurrence mentalitet blandt havkajakroere generelt. Det er min oplevelse at fokus for havkajakroere i langt højere grad ligger på naturoplevelserne og det sociale aspekt (og selvfølgelig den nødvendige teknik).
Mvh. Leif
PeterUnold #12
Member since Sep 2005 · 126 posts · Location: Århus
Hej alle

Mange interessante og konstruktive ideer.

Skulle jeg foreslå en enkelt og helt praktisk ting vi kan gøre for at få flere til at deltage i et teknik dm, så er det at lære flere havkajakroere at rulle. Selvom rullet ikke var en forudsætning for at være med, så kunne alle deltagerne rulle.

Mht. rullekonkurrencen(som ikke var et DM endnu), så tvivler jeg på at vi nogensinde ser rigtig mange deltagere.
Dertil er de sværere rul for specielle og træningen her i gør for ondt.

DM Teknik var hele tiden planlagt til at foregå ved Tangkrogen. Nej ingen gode publikumsforhold men det primære var at deltagerne var glade. Flytningen af rullekonkurrencen var ganske rigtigt dikteret af vandkvaliteten i lystbådehavnen.

Ja vi skylder i allerhøjeste grad en fuld stilling og pointsliste. Jeg har et par regneark, som først skal efterbehandles til den endelige afrapportering.

For de interesserede registrerede vi positionerne for alle bøjerne med en GPS før vi pillede banen ned. Resultatet har jeg lagt op i en kmz-fil, som kan bruges i Google Earth:
http://dl.getdropbox.com/u/386824/dkf/dm/DMHavkajakTeknik2…

KMZ-filer kan man til nød også se online i Google Maps, selvom ikonerne vises forkert:
http://maps.google.com/maps?q=http://dl.getdropbox.com/u/3…

Planen er at DM 2010 afholdes øst for Storebælt, rullekonkurrencen ophøjes til et rigtigt DM og reglerne formaliseres yderligere.

Venlig hilsen Peter
bondo #13
Member since Sep 2005 · 595 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
In reply to post #9
Quote by jørgen møholt on 2009-09-02, 13:09:
Det er til gavn for alle at øve teknik og leg i kajak.

Og det er nok det jeg bruger mest tid på, uden lyst eller behov for egentlig konkurrence. Naturligvis går der nok en slags konkurrence i det, når man ser noget man selv vil lære/blive bedre til - men mere sådan på inspirationsplan, allerhelst som en to-vejs sparring og sådan tror jeg mange af os 'teknikkere' har det. Så selv om en del af gruppen iflg. nogen hører til i omtalte konkurrence, så gør vi det ikke helt alligevel, for vi har kun taget de dele til os, vi selv syntes giver mening, ikke de dele en eller anden komite mener der skal konkurreres i. Og som sådan er vi ligeglade med at være 'bedst', for imorgen har en eller anden lært noget nyt, der også lige skal prøves af.

Sådan tror jeg det er - for min slags. ;)
Valley styrer. Resten er wannabes.
--
steen bondo - ingen er fuldkommen, undtagen enkelte fuldkomne idioter
---
This post was edited 2 times, last on 2009-09-05, 20:41 by bondo.
Lars Berlau #14
User title: kajakken op - hovedet ned
Member since Nov 2006 · 17 posts · Location: København
Først og fremmest tak til jer der gjorde konkurrencen mulig.

Jeg synes det er sjovt at komme afsted og møde andre engagerede kajakroere.
Der er masser af super dygtige kajakroere rundt om i Danmark og hvis vi skal have flere af dem med,
så bliver DKF nødt til at gøre lidt reklame for det.

DKF bør som minimum lave en plakat, som de sender rundt til alle klubber og kursusudbydere.
Jeg talte med både Friluftsland og Spejdersport, de ville også meget gerne have haft en plakat hængende.
Så skaber vi da også lidt opmærksomhed omkring kajaksporten...

Tak for en hyggelig weekend i Århus.

Mvh.
Lars Berlau
Kaare P #15
User title: Kaare Pedersen
Member since Oct 2005 · 88 posts · Location: Korsør
Subject: Deltagelse
Jeg tror man kun kan få deltagelse fra medlemmer og opmærksomhed fra DKF hvis:

1) Medlemmerne ude i klubberne kan forberede sig gennem året på øvelserne. Det bedste ville være øvelsesbaner alle steder. Der måtte gerne være lokale udtagelsesstævner, således at man kunne tage til mesterskaberne med en solid basis og tro på at man ikke falder helt igennem.
Jeg tror det ville fremme tilgangen til havkajak i klubberne (ikke at det ikke allerede går rimelig hurtigt). Men det koster nogle penge-

2) Forstår godt DKF ikke giver det så megen opmærksomhed nu. I alle andre discipliner træner man målrettet året ud for at blive den absolut bedste. I Teknik ved man knapt nok hvad øvelserne går ud på forhånd og man tilmelde sig finalen på dagen uden kvalifikationer. Der er langt op til de "rigtige" DM'er

Når det er sagt - dyb respekt for dem der vandt! Og dyb respekt for initiativet. Jeg synes det er kanon. Og jeg tror faktisk at et initiativ som nævnt under punkt 1 kunne få flere af os legebørn og flere unge til at blive i havkajaksporten.

mvh
http://kaaresblog.blogspot.com/
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 21:05:48 (UTC +01:00)