Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Er du til får..??
Eller er du makker med alle..??

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
bondo #1
Member since Sep 2005 · 595 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Group memberships: Kommerciel, Members
Show profile · Link to this post
Subject: Er du til får..??
Eller er du makker med alle..??

Lad os pifte søndagen lidt op. ;)

http://menzi.dk/kajak/html/kaptajn.html
Valley styrer. Resten er wannabes.
--
steen bondo - ingen er fuldkommen, undtagen enkelte fuldkomne idioter
---
This post was edited on 2010-03-13, 19:10 by bondo.
Uffe Witt #2
User title: Uffe Witt
Member since Sep 2005 · 133 posts · Location: Albertslund-Vallensbæk
Group memberships: Members
Der har et stykke tid været et ønske om at starte en tråd om turledelse, så nu kører det.

Der er meget rigtigt i Steen Bondos indlæg, men der er dog nogle ting, der ikke tages højde for.

Det kan være meget svært på forhånd at bedømme deltagernes kvalifikationer. Selvfølgelig kan turlederen spørge hver enkelt om det, men i praksis sker det yderst sjældent. Det ideelle ville være, at man lige øvede rul og redningsøvelser inden en længere tur med folk man ikke kender på forhånd, men det er sjældent at der er stemning for det.

Vi har besluttet, at vi på vores ture har turledere med kvalifikationerne iorden. Det skyldes, at vi ikke ønsker nogen ulykker overhovedet. Skulle det ske, at vi får en ulykke kan turlederen og/eller andre kvalificerede deltagere pålægges et juridisk ansvar, hvis det skønnes, at de har handlet groft uforsvarligt.

Når vi i forbindelse med træf arrangerer ture, prøver vi at invitere til ture på forskellige niveauer. Her er det især op til den enkelte deltager at vurdere egne kvalifikationer, og det sker indimellem at især de uerfarne overvurderer egne kvalifikationer. Det er så vidt jeg ved, kun sket ganske få gange, at en deltager er sat af holdet efter start på grund af for dårlige kvalifikationer.

Derfor er turlederne generelt nok lidt restriktive, især når det blæser op, eller det på anden måde spidser til.

Her tænker jeg også på vores tur til Hjelm, som Lars var turleder på. På udturen var vejret fint og der var større spredning og plads til at lege, men på hjemturen ville vi godt have flokken samlet, så det var nemmere at holde styr på deltagerne.

Som Steen skriver bør alle deltagerne holde øje med hinanden, men hvis man ligger forrest skal man vende sig hele tiden for at holde øje med dem bagi. Derfor ville jeg have folk liggende ved siden af hinanden, så alle kunne holde øje med alle uden at vende sig om. Det har en del nok været irriterede over. Det kan man godt kalde turlederens eller min egen usikkerhed eller underskud. Men jeg vil nok gøre det samme i en tilsvarende situation i fremtiden.

Først et stykke tid efter turen fik jeg at vide, at der også havde været en deltager med, som ikke havde prøvet makkerredninger  og rul. Manden gennemførte dog turen uden problemer, og i tilfælde af et uheld var det nok ikke blevet et problem med alle de velkvalificerede deltagere. Men hvis der nu havde været nogle flere med manglende kvalifikationer og dermed forholdsvis færre erfarne, kunne det godt udvikle sig.

Er det nu kun uerfarne, der kan give problemer? Nej. Rent faktisk burde jeg selv være sat af turen i Ebeltoft Færgehavn, da jeg åbenbart ikke selv var i stand til vurdere min tilstand korrekt. Kan man så kritisere Lars eller andre for ikke at sætte mig af? Nej det kan man ikke. Jeg forventer ikke, at de kunne vurdere min tilstand bedre end jeg selv kunne. Jeg ville heller ikke selv kunne vurdere en andens tilstand i sådan en situation. Det er hvad der sker, og med alle de velkvalificerede deltagere gik det jo også som det skulle.

Også som turledere er vi alle forskellige, men jeg glæder mig over, at der altid er folk nok til at lede turene. Jeg håber også, at dem, der er utilfredse med måden en tur er blevet ledet på, selv vil være turleder næste gang. Vi kan jo alle lære af hinanden også om turledelse.
Michael Sørensen #3
Member since Dec 2006 · 180 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Hej Steen og Uffe

Ja lad os pifte lidt op i denne nok så blæsende søndag med en debat om turledese  :-D

Du har ret Steen i meget af det du skriver i din "misforstået turledelse" og ja man som sagt "kaptajn" på eget skib uanset om man er i kajak eller sejlbåd, ror i flok eller sejler kapsejlads i et stort felt.

Hvorfor skal erfarne roere som fint kan ro HELT ALENE pludselig passes enormt godt på og ro i par, når man ror i en stor flok, hvor hjælpen ikke er langt væk?

Jeg synes selv det er træls at ro to & to i en lang række og kun snakke med den samme makker hele tiden, når man nu ror sammen med 10-12 spændende mennesker og byttes der, så er der ofte kun fantasi til at rykke rundt på de enkelte og ikke blandt de enkelte par, så man får ny makker.

Er man en stor flok, så kan man jo godt aftale at holde tæt samme og ro i en stor klump, hvor man så kan cirkulere rundt og snakke med alle og man kan faktisk være tættere i flokken som en klump, end hvis man er strukket ud i en lang formation to og to, hvor det kan være om end meget svært at kommunikere fra e bagerste til de forreste, hvor man vil være afhængig af turlederens frihed til at ro op og ned langs rækkerne for at dele informationer ud. Vigtigt er det dog at man har aftalerne på plads inden turens start og alle ER informeret om dem og ændres aftalerne undervejs, så er det den samlede flok der informeres og bekræfter at de kender de nye aftaler. Det skaber tryghed og sikkerhed og ikke om man ligner en flok får på vej til stalden.

Bare fordi man ror i en stor flok, så fritager det jo ikke en for sit eget ansvar i at vurdere en egen placering gruppen og vurdering af egne evner. Man må selv sige til hvis man synes bølgerne er ved at være for store, eller man er ved at være træt. Det er enhvers egen forpligtigelse over for ens kammerater også selv om man måske synes det kan være lidt pinligt. Men man kan ikke bare forvente at de andre holder øje med en og kam ”gætte” sig til ens tilstand og som du skriver Uffe, hvem kan vurdere det bedre end en selv.

Sidste år, var der mange der mente at Tour de Gudenå skulle have været aflyst og det var der også blandt kapsejlerne på en Sjælland Rundt i 1984, hvor mange skibe udgik med brækkede master eller andet haveri. Men som det blandt begge arrangører blev påpeget, at så er det altså de enkelte ”kaptajner” der selv må afgøre, hvornår det er for hårdt for skib og mandskab.

Det er noget halt andet, når man er på tur med en flok uerfarne, der måske endda har betalt for at være med på turen eller kursus, for her handler det jo om at få roerne til at ligge i en men definerbar og letforståelig formation, der dels giver deltagerne en tryghed i at vide lige præcist hvor denne skal ligge, enten som for-roer par, bag-roer par eller et nummer i mellem. Det handler nok lige så meget om at give turlederen frihed til at bevæge sig op og ned langs flokken og flytte langsomme roere op blandt de forreste. Det kan være noget sværere at forklare en flok uerfarne at vi skal ro i en samlet flok, for hvad er en samlet flok, hvor tæt er det og hvem er forrest, bagerst, til højre eller venstre, men igen, handler det ikke også om at være en tydelig turleder, der tids nok råber ”du der ude på højre fløj, træk længere mod venstre ind mod flokken”.

Ovenstående er mine holdninger til, at der ind i mellem går lidt for meget fåreflok i det. Men omvendt kan jeg også tilføje en lille episode fra vores sommertur i den svenske skærgård, der viser at man ikke bare kan sige enten eller, erfarne eller uerfarne, men at det handler om steder, vejr og deltagernes behov.
Vi var 12 personer der tog af sted på en uges kajaktur med overnatninger i naturen. Alle deltagerne havde en blandet erfaring, hvoraf ingen kan betegnes som uerfarne. De fleste kendte hinanden fra andre ture og flere havde været med på ture i samme område. Men der var enkelte der ikke havde været sammen tidligere og ej heller roet i Sverige før. Jeg indrømmer gerne at jeg begik den fejl, at gå ud fra at da vi alle var erfarne og mere eller mindre venner, så kunne vi bare ro i en samlet klump og snakke sammen og høre hvordan det gik de enkelte. Vejret var fint med 5m/s skråt bagfra og farvandet ret beskyttet i den indre skærgård nord for Henän på Orust, men der gik ikke lang tid, før end at jeg fornemmede en hvis misstemning i flokken og da vi holdt en kaffepause var der en del mumlen i flokken som jeg var nødt til at agere på. Jeg må også indrømme at jeg til at starte på følte det lidt som en kritik af min turledelse og forsvarede dette, men må indrømme, at jeg burde have spurgt til deltagernes behov, for så havde jeg fået at vide at disse havde et ønske om at føle trygheden ved at ro med fast makker, men med en frihed til at bytte makkere efter indbyrdes aftaler. Men det er jo det herlige ved livet, man kan lære så længe man lever, hvis bare man vil!

Hilsen
Michael
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
This post was edited on 2009-10-04, 17:15 by Michael Sørensen.
pnm #4
User title: Poul Møller
Member since Mar 2006 · 78 posts · Location: Sydsjælland
Dette svære - men meget relevante - emne er der nok ikke nogle enkle svar på. Jeg har gennem de sidste par år arrangeret enkelte ture i min klub og i den sammenhæng været turleder - også selv om jeg ikke er specielt rutineret.

Alle har været gennem kajakskole og lært basale færdigheder, og vi træner jævnligt redninger mm., men selvfølgelig er evner og rutine forskellig. Vi har ikke faste regler om at ro parvis, og det er lidt med forskel om vi aftaler at ro i par, men vi er som flok gode til at følges ad parvis og holder fint øje med hinanden, så det er heller ikke nødvendigt med de store instruktioner. Parrene skifter lystigt undervejs, og vi bestræber på at følges ad eller samler op på forud aftalte steder. Er der begyndere med på tur, holdes der ekstra øje med dem, og to begyndere får heller ikke lov til at danne par uden de er under opsyn.

Det er umuligt at forudse alle situationer, men jeg beder altid de skrappeste roere ligge bagerst i feltet. Så er de med deres evner og rutine klar til at tage affære, hvis der skulle være nogen der får problemer.

Vi har ikke i den tid jeg har roet med på turene haft "farlige" situationer, men vi bestræber os på at dele erfaringer der kan øge sikkerheden.  Et par roere oplevede fx. at to sammenholdte kajakker klar til en makkerredning drev hurtigere i vinden end roeren i vandet kunne svømme. Selvfølgelig skal man holde fast i sit skiv, men det kan smutte, og episoden fik flere af os til at have træktov klar på dækket, når vi er på tur.
mvh
Poul Møller
This post was edited on 2009-10-04, 19:35 by pnm.
Mike #5
Member since Jun 2007 · 74 posts · Location: KBH
Subject: Er du til får..??...... kun når jeg har min gummistøvler på.....!!!!
Der er mange god point i alle indlæg, jeg er meget enig med Uffe. Jeg har erfaret på klubbens træf et par mærklig ting......

Som tur leder er det Nr.1 at man ved hvor mange er med på tur..... jeg har selv oplevet på en af vores tur at en erfaren roer tilslutte sig til gruppen uden at giv besked (formelt eller uformelt) til tur lederen... men efter en hurtig sporgsmål fra turlederen er nu en del a gruppen. Den samme person senere på turen roet væk fra flokken uden at giv en melding..... jeg var nødt til at piske efter ham og sikre mig at alt var OK, og samtidig holde skarpt øje med resten af gruppen.... (Turen var i 6 - 8 m/s - måske lidt for meget for nogen i gruppen)

På en anden tur med cirka 30 deltager i god vejr, er hele gruppen enig om hvordan vi krydser en sejlrend efter det bliver diskuteret på en pause 5 minutter inden vi skal krydse....... midt i sejlrenden er der en gruppe på 6 mand som drej op og nu ro parallel i sejlrenden.... igen er jeg nødt til at sprint afsted til at hente de 6 tilbage i gruppen, jeg kan godt se at der er et par sur ansigter i den mindre gruppe..... men ikke lag mærke til hvem det er. Efter turen er slut er jeg informeret at et par af de 6 er meget erfaren folk.....

Som tur leder er der rigtig mange aspekter man skal tage hensyn til, men det er som tur DELTAGER man kan gør en forskel for at turen er en sucess......

Tour leaders should have three balls.......  6xP, CLAP & SAFE

Der er en kæmpe forskel at lave tur for en lille gruppe folk man kender i forvejen, og en gruppe på 30 er noget helt andet......

keep the scatched side down

MikeD
Mike
This post was edited on 2009-10-05, 13:17 by Mike.
Kasper Østerbye #6
Member since Oct 2005 · 149 posts · Location: Mårum, Nordsjælland
In reply to post #4
Det som Steen bringer op er enormt vigtigt. Altså, hvordan kan det opleves som interessant at deltage i en tur når man nu faktisk sagtens kan ro, og samtidigt føles trygt hvis man netop er taget med på denne tur for at flytte sine grænser i noget men tror er trygge omgivelser. Her er det for mig som turleder vigtigt at jeg kender kompetencerne hos deltagerne. Men det kan jeg bare ikke vide på forhånd. Jeg kan spørge - er du god til makker redninger - nogle vil så sige ja, de har prøvet det 3 gange i svømmehal, andre vil sige tjaa fordi de ikke synes det er helt let i 1 meter krab bølger tidligt forår.

Min personlige stil er at sørge for at der er en der er forrest, en der er bagerst, og at den forreste jævnligt holder kontakt bagud. Nogle har så brug for at lege lidt mere - fint, sig det til mig, så ved jeg at de kan klare sig selv, og ror lidt mere frit. Jeg skal vide hvem der er lidt usikre, og sikre at disse har (mindst) en i nærheden, og at de ved hvem der kikker efter dem - det giver tryghed.

Det er vigtigt at disse roller skifter under turen, så alle kan komme til at snakke med alle - det er bare surt når man bliver låst fast til en man ikke rigtigt svinger med, og desuden er det jo formålet med turen blandt andet at man vil lære nogle nye at kende.

En anden ting der hjælper på at holde sammen er hvis man ved hvor man er på vej hen. Det lyder simpelt, men er det ikke. Som eksempel, så er der jo den fine Hjelm tur. Vi satte ud og skulle ro mod møllerne ved Ebeltoft havn. Javel, nogle troede vi skulle ind på stranden umiddelbart vest for møllerne, og sigter derfor mod den nordligste, andre tror måske at vi skal på øst siden, og ror derfor mod den sydlige. Endelig er der den erfarne der ved vi skal på østsiden, men lægger en kurs der tager højde for afdrift for vinden, og sigter derfor syd for de sydlige møller - så spreder feltet sig. Det hjælper lidt med at vi skal følge en speciel kajak, men det bliver alligevel noget rod. Man kan give en kurs, men mange har ikke kompas.

Hvor tit skal man samles - hver 90 minutter, hver 15? Hvornår ror man videre efter et sådan stop. Jeg prøver at lade der gå 90-120 min mellem hver landgang - og så have opsamling hvert 20 min, hvor vi lige samles alle sammen, kan give instrukser, eller afklare spørgsmål. Husk også at give den bagerste roer en chance for lige at få sig en tår vand.

Så kommer man rundt om en pynt, og får surf bølger. De erfarne flyver vilde af glæde i alle retninger (dog i retning med bølgerne ;-). Så er der måske lige pludselig en flok som faktisk synes det er mindre trygt, og at det er svært at styre i god medsø. Som turleder bør man jo se dette komme, og have aftalt hvad man gør, og det er jo også det jeg har set de fleste gange jeg har været på tur - surfdriften er kraftig.

Jeg har fungeret som turleder på mange af vores weekend og 3-4 dages ture i vores egen klub (kajakklubben esrum sø). Disse ture er som regel til sverige eller i isefjorden. Her skifter vi så hvem der ror forrest, hvem der er bagerest, og resten kan ro frit. Dette skifter vi ved hver landgang. På de nemme stræk komme de nye til at prøve hvordan det er at skulle ro forrest med næsen i et kort, samtidigt med at man skal holde øje med bagtroppen, og finde et sted at gå i land næste pause. Ved kryds, sejlrender, mv. sætter vi så en mere erfaren forrest og bagerst, og vi bliver måske delt i små grupper.

På vores Hjelm tur som Uffe skrev om, traf Lars en rigtig god beslutning, nemlig at han som turleder lå bagerst. Et alternativ her er at han vælger en anden til at tage bagtroppen, så  han selv er fri til at ro rundt og snakke med alle undervejs. Jeg har selv prøvet begge dele som turleder, og det fungerer godt begge dele.

Sidst - det er altså vigtigt at man fortæller om sine planer for turen før man kommer på vandet. Selvom jeg kan råbe meget kraftigt, så kan andre ikke. Så hvis jeg vil høre hvad deltagerne mener om planen så må jeg altså fortælle om den før jeg kommer på vandet. Så kan man samtidigt også lige spotte de stærke roere der er dem man kan trække på i en kritisk situation. Hvem er det der har tov, radio, mv.
Erik Breum Petersen #7
Member since Sep 2005 · 1122 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Der er mange aspekter i dette her. Et af dem er hvordan man holder en gruppe samlet hvis der er behov for det. Fx ved kryds i dårligt vejr.
Ved dårligt vejr synes jeg at det er afgørende om det er dårligt vejr for nogle enkelte, hele geruppen foruden turledelsen, eller måske for alle implicerede.
I første tilfølde er der ikke så store problemer. De kan altid blive samlet op igen hvis gruppe bare er nogenlunde samlet. Det andet tilfælde kan der lige pludselig blive mere at lave end lederne kan magte. Det var fx cdet der skete med en efteskole på Langeland for nogle år siden. Ved det sidste er det virkeligt et problem hvis nogen falder i, for hvordan redder man personen og hvordan venter de øvrige?

Der er mange måder at holde en gruppe samlet. En er med indgrænsning med personer hel vejen rundt. En lid autoritær stil, hvor man klart skelner mellem gruppe og ledelse. Mange kan føle sig umyndiggjort. På træf sker det som regel ved natteroning i store grupper, selv på fuldstændigt fladt vand.

En anden er at sige: Sørg for ikke at komme for langt foran. Men den metoode virker normalt dårligt; specielt i dårligt vej hvor mange slet ikke kan eller tør se sig tilbage. Og blandt de mere erfarne vil der altid være et par stykker der hurtigt kommer meget langt foran, eller bare lige pludselig vil en anden rute. Ja der kan også være nogle uerfarne der lige pludselig ror en anden rute, fx nær land.

Man kan inddele folk i par og parrene i kvadriller osv med en leder i hver enhed. Det gør at der er flere til at holde øje med hinanden og om hvor langt foran man er kommet. Og man skal kun tælle en lille mindre gruppe.

Jeg har selv gode erfaringer med at når man ror i mindre grupper der skal ro samlet, så må man ikke ro længere foran end man hele tiden kan se en (eller to) kajakker der ligger bag en. Vel at mærke uden at dreje hovedet bagud. Detbetyder at man ikke kan komme ret lagt foran. Dette kan naturligvis kombineres med roning i par
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Følg gerne personer der søger sandheden.  Men hvis de siger at de har fundet den, så flygt så hurtigt som muligt.
bondo #8
In reply to post #6
Rigtigt meget enig med Kasper. Jeg vil lige summe up på tråden, som jeg tolker kommentarene:

Alt gældende for 2Star eller højere:

MEGET mere fokus på at det ER deltagernes forbandede pligt, at tage medansvar for sig selv og gruppen. Et vink fra turlederen inden start, om at de skal holde sig forholdsvis samlet (indenfor hørevidde af en eller anden), holde øje med hinanden, og nærmeste mand er ham der redder en evt capsize.

Jeg mener ud af jeres kommentarer, at der primært styres for at folk skal føle sig trygge. Det kan man igen, i nogen grad, lægge op til deltagerne, ved at fortælle dem de også har et ansvar til at oplyse hvordan de har det - dvs ikke kun sult, kulde, træthed men også utryghed, vrede, oa.
Jeg er blevet bekendt med at selv roere på Instruktørniveau, kan ønske makkerpar og styring - dette havde jeg ikke troet muligt, men det er måske som man er blevet vænnet til.?! "Læg hjernen af, vi har turleder på." Det er fandeme en gal drejning..!!

Turledere skal være bedre til at spotte - og stole på egen dømmekraft - de kompetente roere (teknik, udstyr, fremtoning, "Stars" ;)  ), dels for at bruge dem, men også for at gi' dem spillerum. Jeg har f.eks ofte sat en stærkere roer på en svagere, omkring en pynt eller lign.

Skal man lave rulleøvelser inden en tur..?? Jeg mener "nej" eller rettere "frivilligt", og det gør jeg ud fra en påstand om at 7 ud af 10 'rullere' alligevel ikke kan rulle når vandet er hvidt..!! Der er shitloads af "cirkus-rul" derude.... Har i perioder selv hørt til skaren af "cirkus-rullere". :blush:
Alle der kun har lært at rulle med pagajen i den helt rigtige vinkel INDEN capsize, har ikke fattet en skid af hvad det drejer sig om. Har vi ikke alle hørt at pagajen skal vende sådan og sådan..?? Gu' skal den ej..!! Du skal hurtigst muligt ud over det stadie, lære at mærke hvor den er, dernæst placere dig og pagaj derefter.

Ang makkerredninger, så havde vi i sin tid en passus i vores ro-turs mails, der fordrede man kunne makker-redde - hvis ikke, så startede vi med det. Det blev såvidt jeg husker aldrig aktuelt....
--
---
karstenpaarup #9
Member since Apr 2008 · 228 posts
Meget enig Bondo.

Opdeling i erfarne og uerfarne.

Hvis erfarne er på tur og en erfaren ikke automatisk tager tager ansvar, så er man jo ikke erfaren - eller også en utrolig dårlig kammerat at have med på tur. Så er den jo ikke længere for de erfarne.

For de uerfarne er rammerne straks anderledes, hvor turleder - og erfarne automatisk - får et helt anden opgave.

MEN - når vi taler voksne - er vi altid selv ansvarlig - også som uerfaren.

Så god tråd, der er med til at få sat tingene på plads.

Karsten
Thomas BEW #10
User title: Thomas B. Egeskov Woidemann
Member since Mar 2008 · 79 posts · Location: Roskilde
Subject: på tur
Jeg sidder og tænker på at hvis man vælger at deltage i en tur med turleder, så forpligter man sig også til at være en del af gruppen - og følge turleders anvisninger. Det betyder at man indimellem må lægge sine egne lyster lidt til side.
Er man mere interesseret i selv at finde sjove omveje, ro hurtigt o. lign. skulle man overveje at ro selv eller finde et par makkere med samme lyster.
Pas på hinanden og hav det sjovt derude !
VH
Thomas BEW
Trekroner, Roskilde
amfibius.dk   -kajakture for alle.
tbwoide@yahoo.com
(Jeg er uden økonomisk og kommerciel interesse i eventuelt forkomne produkt -og firmanavne nævnt i indlægget.)
This post was edited on 2009-10-12, 12:35 by Thomas BEW.
bondo #11
Jeg vil forsøge at runde af, med et skriv af en mine 'guder', Rowland Woollven: http://kajakparadis.dk/html/wildfrontier.html - en løftet finger om at være opmærksom på sine omgivelser, altid..!!

Reflekter over at det ikke 'ud af ingen ting' bliver en farlig situation. Havner man uforberedt i 'dårligt vejr'r, er det sgu nok fordi man ikke har holdt øje med himlen, hørt vejrudsigten, etc, etc.
Hvor brækker søen værst? Inde under land. I modstrøm, osv osv.

Fem episoder der var langt tættere på at blive 'ulykker' end nogen har lyst til at opleve. Forfatteren deltog i alle events, hvorfor det er first-hand beretninger.

Pas på hinanden derude, det er også DIT ansvar..!!
--
---
This post was edited on 2009-10-13, 10:10 by bondo.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 21:09:20 (UTC +01:00)