User title: Uffe Witt
Member since Sep 2005 ·
133 posts · Location: Albertslund-Vallensbæk
Group memberships: Members
Der har et stykke tid været et ønske om at starte en tråd om turledelse, så nu kører det.
Der er meget rigtigt i Steen Bondos indlæg, men der er dog nogle ting, der ikke tages højde for.
Det kan være meget svært på forhånd at bedømme deltagernes kvalifikationer. Selvfølgelig kan turlederen spørge hver enkelt om det, men i praksis sker det yderst sjældent. Det ideelle ville være, at man lige øvede rul og redningsøvelser inden en længere tur med folk man ikke kender på forhånd, men det er sjældent at der er stemning for det.
Vi har besluttet, at vi på vores ture har turledere med kvalifikationerne iorden. Det skyldes, at vi ikke ønsker nogen ulykker overhovedet. Skulle det ske, at vi får en ulykke kan turlederen og/eller andre kvalificerede deltagere pålægges et juridisk ansvar, hvis det skønnes, at de har handlet groft uforsvarligt.
Når vi i forbindelse med træf arrangerer ture, prøver vi at invitere til ture på forskellige niveauer. Her er det især op til den enkelte deltager at vurdere egne kvalifikationer, og det sker indimellem at især de uerfarne overvurderer egne kvalifikationer. Det er så vidt jeg ved, kun sket ganske få gange, at en deltager er sat af holdet efter start på grund af for dårlige kvalifikationer.
Derfor er turlederne generelt nok lidt restriktive, især når det blæser op, eller det på anden måde spidser til.
Her tænker jeg også på vores tur til Hjelm, som Lars var turleder på. På udturen var vejret fint og der var større spredning og plads til at lege, men på hjemturen ville vi godt have flokken samlet, så det var nemmere at holde styr på deltagerne.
Som Steen skriver bør alle deltagerne holde øje med hinanden, men hvis man ligger forrest skal man vende sig hele tiden for at holde øje med dem bagi. Derfor ville jeg have folk liggende ved siden af hinanden, så alle kunne holde øje med alle uden at vende sig om. Det har en del nok været irriterede over. Det kan man godt kalde turlederens eller min egen usikkerhed eller underskud. Men jeg vil nok gøre det samme i en tilsvarende situation i fremtiden.
Først et stykke tid efter turen fik jeg at vide, at der også havde været en deltager med, som ikke havde prøvet makkerredninger og rul. Manden gennemførte dog turen uden problemer, og i tilfælde af et uheld var det nok ikke blevet et problem med alle de velkvalificerede deltagere. Men hvis der nu havde været nogle flere med manglende kvalifikationer og dermed forholdsvis færre erfarne, kunne det godt udvikle sig.
Er det nu kun uerfarne, der kan give problemer? Nej. Rent faktisk burde jeg selv være sat af turen i Ebeltoft Færgehavn, da jeg åbenbart ikke selv var i stand til vurdere min tilstand korrekt. Kan man så kritisere Lars eller andre for ikke at sætte mig af? Nej det kan man ikke. Jeg forventer ikke, at de kunne vurdere min tilstand bedre end jeg selv kunne. Jeg ville heller ikke selv kunne vurdere en andens tilstand i sådan en situation. Det er hvad der sker, og med alle de velkvalificerede deltagere gik det jo også som det skulle.
Også som turledere er vi alle forskellige, men jeg glæder mig over, at der altid er folk nok til at lede turene. Jeg håber også, at dem, der er utilfredse med måden en tur er blevet ledet på, selv vil være turleder næste gang. Vi kan jo alle lære af hinanden også om turledelse.