Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Danmark rundt 2010

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
Page:  1  2  next 
Søren Østerbye #1
Member since Jan 2009 · 103 posts · Location: Sønderjylland
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Danmark rundt 2010
Jeg er lidt nysgerrig. Der er forholdsvis mange der melder ud, at i år skal det være. I år ror de Danmark rundt. Min nysgerrighed går på hvor mange drejer det sig egentlig om. Hvem har tænkt sig at tage turen rundt i 2010?

Jeg vil godt lægge for med mig selv. Jeg har lagt planer de sidste måneder, og hvis eller tingene flasker sig, starter jeg i uge 27 og skal være tilbage med udgangen af uge 31. Jeg er derfor ekstremt afhængig af at vejret arter sig, og der er ikke er for mange overligger dage.

Hvad med jer andre? Hvad er jeres planer? Hvad tænker I om turen, sikkerheden, maden, navigation, telt, mad osv. Det kunne være spændende at høre lidt om.

Måske kunne jeg endda finde en makker til turen?

Fortæl, fortæl

Søren
Geir Haukursson #2
Member since Apr 2009 · 6 posts · Location: Svendborg
Hej Søren

Ja, det synes som om 2010 vil se en lille armada af solo- og parroere med det mål at runde dette lille ørige.
Jeg er een af dem - min start er stort set samtidig med dig, nemlig i weekenden d. 3. juli.

Jeg vil gerne udveksle erfaringer og holdninger med dig og andre om grej, mad, etc. men har måske en lidt mere minimalistisk tilgang til emnet, da jeg kommer fra en kap/turkajak kultur hvor bare det at have en vest med under dækket næsten var for megen overvægt. ^^

Du kan jo fx. kikke ind på http://www.lighthouse.dk/wordpress/ og se Niels og Sørens forberedelser.

For ikke at overvælde de andre sagesløse læsere med uoverskuelige tekstmængder kan du (og andre) fange mig på geir@fagfotografen.dk eller endnu bedre over en kop kaffe IRL, så kan vi jo lægge ud derfra.
Enhver rejse start jo som bekendt med det første wingpagajtag.

Geir
Birger #3
User title: Havkajakinstruktør
Member since Sep 2005 · 79 posts · Location: Rødovre
Subject: Danmark rundt 2010
Tjaa min romakker og jeg tager den også i år :-)

Måske vi alle kan mødes til en fælles trænings weekend....? Vi tester vadehavet den 29. april til 2. maj
Søren jeg bliver jo nød til at teste din teori om, at når Esbjerg på første dag hvis man fanger tidvandet korrekt ;-)

Er ved at bygge en hjemmeside op om turen se evt. www.kajakdanmark.dk Husk den er stadig kun under opbygning...

Hilsner fra
Birger
Søren Østerbye #4
Quote by Birger:
Søren jeg bliver jo nød til at teste din teori om, at når Esbjerg på første dag hvis man fanger tidvandet korrekt ;-)

Teori? det er ikke teori. Bare spørgs Karl fra Esbjerg. Han har arrangeret og gennemført sådan en tur. Det kunne være han ville dele sine erfaringer med os herinde, eller hvad Karl? :-D

Lige nu er det mest tørtræning, men jeg satster stort i den kommende uge. Træningsweekends er jeg altid med på, og gerne i Vadehavet.

Søren
Karl Jeremiassen #5
Member since Mar 2009 · 17 posts · Location: varde
Subject: Vidåslusen til Esbjerg
teori, nej den er gennemført 5 juni sidste år.
Men da det er starten på Danmark rundt må det jo hede Vidåen til Skallingen
Det det hele drejer sig om er at få optimal udnyttelse af tidevandet op langs kysten, højvande er først ved slusen og senere ved Esbjerg. Det giver en medstrøm i længere tid.
Start ca 1½ - 2 timer før højvande ved slusen. Det giver mulighed for at skære hjørner, vandet stiger der ved undgår man at blive medlem af "vandrelauget" fanget i blinde løb og så videre. Vandtrykket ind mod lavere Havneby mindre strøm. Nå I først er på ydersiden af Rømø så er i ude af "VADEHAVET"
Langs Rømøs sydspis er der en rende langs land , hold øje med sælerne de bruger den som flugtvej.
Op langs rømøs kyst,kryds over til Mandø følg Koresand ram bøjen der markere renden mellem Mandø og Fanø  her ros ind og følg Fanøs kyst til spidsen af Søren Jessens Sand kryds til Skallingen HUSK MIDNERYDNING PÅ SPIDSEN DE NÆSTE TO ÅR
Vi roede turen sidste år. Kom først afsted efter højvande ca 1½ time (det blev først lyst kl. ca.04.00) og var i esbjerg og sad og spiste i klubben kl 20.00 da var både vi og bådene rene. Der blev holdt længere pauser undervejs hvor der var mulighed for en morfar samt fast føde.

Karl
Birger #6
Min romakker og jeg skal ud og prøve tidevandet i vadehavet i næste weekend og ville i den forbindelse høre om du Karl eller andre har en GPS rute ud igennem vadehavet....

Hilsner fra
Birger

PS
For dem som er interesserede kan I følge os på www.kajakdanmark.dk
Søren Østerbye #7
Subject: Fanø rundt den 8. maj
Hej Birger

Jeg har en planlagt tur rundt om Fanø den 8. maj. Turen er på 54 km, men pga. af tidevandet, får vi "foræret" rigtigt mange af dem. Hvis I har lyst og vejr udsigten er god, er I meget velkomne til at deltage. Før turen vil I blive briefet om planlægningen, og under selve turen vil I kunne følge om planen holder.

En decideret GPS rute fra Vidå slusen til Esbjerg, kan vi finde ud af, men jeg har den ikke liggende. Meld lige tilbage hvis Fanø rundt lyder som en ide. Der må også gerne komme andre med  :-D

Hilsen
Søren
Karl Jeremiassen #8
Hej Søren og andre der vil Fanø rundt.

Der er stor usikkerhed omkring afmærkningerne, der tidligere er lagt ud af den af lokale, det drejer sig om kostene der afmærker de forskellige løb ( kortno. 60 ). Det vi har hørt er at de ikke bliver sat i år (håber at det ikke er rigtig)
da der ikke bliver betalt for det mere.
Jeg kan ikke deltage den 8 maj, vil ellers gerne.

Turen fra Vidåslusen tl skallingen kan nås med ordentlig planlægning. Tag kontagt til slusemesteren ( vidåslusen ), for at få tidspunkt for højvande ved slusen.
start ud ca 1½ time før højvande der vi I få mest ud af tidevandet både når i skal ud af listerdyb og turen op til Skallingen.

God tur.
Hilsen
karl jeremiassen
Steffen Juul (Administrator) #9
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
In reply to post #2
Quote by Geir Haukursson on 2010-02-07, 09:43:
.....
For ikke at overvælde de andre sagesløse læsere med uoverskuelige tekstmængder kan du (og andre) fange mig på geir@fagfotografen.dk eller endnu bedre over en kop kaffe IRL, så kan vi jo lægge ud derfra.
Enhver rejse start jo som bekendt med det første wingpagajtag.
...

Jeg tror faktisk at de fleste vil synes det ville være spændende, hvis alle i DK-farere 2010 vil snakke løs på Forum om jeres planer.
Vi kan se at der er endda MEGET stor interesse fra alle de andre havkajakroere, at høre meget mere om hvordan man planlægger og ror en tur DK Rundt.
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Birger #10
Min makker (Allan) og jeg er afsted sammen, men vi har hvert sit telt og kogegrej med i tilfælde af at den ene frafalder projektet eller som sikkerhed for at hvis et telt blæser i stykker grundet stærk vind eller...?

Vi ved godt at chancen er lille, men hvis vind, vejr og fysik mm er til det vil vi forsøge en "ø-hop-tur" fra Læsø til Anholt videre Hesselø og slut til Sjælland. Hvis vejret ikke er til det tager vi den ned af den jyske vestkyst, som de tidligere roerne har gjort.

Nogle spørger os om sponsorstøtte. Vi er desværre ikke særlig gode til at "sælge" os selv men vi bliver alligevel støttet grundet et spændende projekt og tilbagemeldingen er næsten ens, firmaerne kan mærke på os at vi brænder for det samt vores ydmyghed.
Firmaerne spørg også hver gang om, hvad de får ud af støtten og det er her vigtigt, at man ikke lover mere end man kan holde og stå inde for.

Kort: Her har vi printet hele ruten på A4 og lamineret = enkelt og simpelt

GPS tracking: Herunder GPS, solcelle og batteri, har vi slet ikke rodet med det ordner en sponsor og heldigvis... for det er noget man virkelig kan bruge mange timer på at finde ud af, i stedet har vi brugt tiden på at få nogle kilometer i armene ;-)

Vi har også lagt delmål på ruten og "kantfest" dvs. f.eks når vi runder grenen holder vi en kantfest i form af god mad, rødvin og bajer :-)

Vi tager til vadehavet i næste weekend og tester tidevand og GPS tracking

/Birger
Lars Bækgaard #11
User title: Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!
Member since Sep 2005 · 115 posts · Location: kbh.
   Hej birger

Jeg ser frem til at følge jer, det lyder spændene med de ø hop, knæk & bræk.

Spørsmål: må man krydse fra læsø til sverige & så ned af kysten til sjælland?? (skal nok besvares af unold)
Mvh.  Lars Bækgaard                                 Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!

Geir Haukursson #12
Member since Apr 2009 · 6 posts · Location: Svendborg
In reply to post #7
Hej Søren

Jeg vil gerne med d. 8. maj :)

Venligst
Geir
karstenpaarup #13
Member since Apr 2008 · 228 posts
Jeg planlægger også en tur DK rundt 19. juni eller måske lidt før. Mangler lige at aftale endeligt med arbejde om al den ferie mm.

Jeg har forsøgt DK rundt før uden at komme rundt. Der ligger jo mange gode beskrivelser på turen, så jeg har ikke lige skrevet min turfortælling.

Jeg synes nu ikke, man behøver at vælte ud med at man forsøger DK rundt. Det må da være op til een selv. Nu bliver der jo lagt lidt pres på.

Jeg har ingen hjemmeside eller GPS tracker.

Men god tur til alle.

Karsten
Søren Østerbye #14
In reply to post #12
Subject: Fanø rundt den 8. maj
Hej Geir

Det er højvande kl. 11.12, så vi skal være klar til afgang kl. 8.30 fra Esbjerg. Jeg vender lige tilbage med mødested snarest.

Vh
Søren
This post was edited on 2010-04-27, 20:00 by Søren Østerbye.
Karl Jeremiassen #15
Hej Søren

I kan starte ud fra klubben , årsagen til at jeg ikke kan deltage er at vi har kursus for nye medlemmer den week-end.
Jeg kan være i klubben til kl. 8

Hilsen

Karl
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 21:07:42 (UTC +01:00)