Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Kort til GPS

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password. Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med, ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel: * Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen * HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.
/webmaster
Page:  1  2  next 
Pagajsnedkeren (Guest) #1
No profile available.
Link to this post
Subject: Kort til GPS
Jeg har netop anskaffet mig en GPS model Garmin Etrex Legend til brug
ved kajaksejlads. Udover registrering af mine træningsture (hastighed,
længde osv.) skal den bruges til turplanlægning dvs. på forhånd planlagte
ruter med indtastede waypoints. Sejladsen vil hovedsageligt foregå i kystnært område.
Jeg har overvejet "Det levende Danmarkskort" el. Garmins "Mapsource".
Hvis nogen af jer har erfaringer med ovennævnte el. kan anbefale andre muligheder hører jeg gene herom. Har iøvrigt downloaded tidligere omtalte "Oziexplorer", men mener at den kræver kortmateriale for at kunne arbejde.

Hilsen Jesper Wielandt
pnm #2
User title: Poul Møller
Member since Mar 2006 · 78 posts · Location: Sydsjælland
Show profile · Link to this post
forskellen på det indbyggede kort og garmins - meget dyre - kort er mest markant på land, hvor alle veje og adresser er med. Kyststrækninger er også mere præcise og der er flere småøer med.

Det levende Danmarkskort (som vist ikke kan købes mere) kan fint bruges til at lægge waypoints i legenden - har ikke prøvet det via pc, da jeg har Garmins kort, men det skal nok gøres manuelt ved at taste koordinaterne ind i legenden (overkommelig opgave).

Bor du i nærheden af Fensmark, er du velkommen til at kigge forbi - tag evt et par brændbare cd'er med

mvh
Poul
mvh
Poul Møller
Steffen Juul #3
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1221 posts · Location: Kolding
Group memberships: Members
In reply to post #1
Subject: Både råvarer - og kryderier....
Quote by Pagajsnedkeren:
....
 Har iøvrigt downloaded tidligere omtalte "Oziexplorer", men mener at den kræver kortmateriale for at kunne arbejde.....

Ozi Expl er for mig at se det bedste program, idet det kan en masse, dog skal du (som du skriver) selv have kort som du skal kalibrere i Ozi før du kan bruge det.
Jeg bruger Det levende Søkort 2 og VisIT, begge fra Kort og Matrikelstyrelsen (KMS).
VisIT Plus er for det første et godt topografisk kort 1:50.000 over hele Danmark, som OGSÅ har vanddybder med, og så kan man eksportere kort i bl.a. JPG-format helt op til A0 (dvs. 120 x 84cm).
Herefter importeres det i Ozi og du kalibrerer det ved først at finde 4-6 koordinater (hjrønepunkter) i VisIT og finde dem på kortet inde i Ozi, når du skal kalibrere det.
Lidt besværligt, men du skal kun gøre det én gang - så har du bare det ultimative redskab.
(Før jeg havde VisIT fandt jeg selv Waypoints med min GPS når jeg kørte rundi Danmark, dvs. tog waypoints steder som jeg præcist kunne genfinde på kortet når jeg kom hjem!)

I andre sammenhænge har jeg hentet 4-6 koordinater fra det levende søkort for Norge, og derefter på nettet hentet et kæmpe kort for Hvalerområdet, hvor du både har kurver i terræn OG i havet.
Jeg hentede Hvalerkortet i små stykker (dvs. detaljeret ca. 6 x 4 felter) og derefter satte det sammen til ét stort kort i PhotoShop (let at gøre meget præcist ved overblænding i lag) og lavde så en JPG-fil og importerede det i Ozi - det gav et superkort.

Bemærk at Ozi som du downloader gratis er begrænset mht. kalibreringskoordinater (og vist nok sogså mht. grafikformater?), men jeg har registreret min på nettet og det koster vist omkring 600 kr - en gang for alle.

I praksis mener jeg man er nødt til at have både topografiske kort OG søkort.
Sig til hvis du har flere spøgsmål...:cool:

Steffen
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
Erik Breum Petersen #4
Member since Sep 2005 · 1435 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
jeg har også påde DLS/DLDK samt VisIT, dog ikke plus. Ozi har jeg også kn i den illige version, som rigtignok kon kan tage kort i BMP, samt kun kan kalibrere med to punkter. Det er især det sidste som er begrænsende. KOrt har jeg taget ved at tage skærmdumps fra DLS/DLD og sætte dem sammen i et grafikprogram. Det er ret nemt.

Et helt andet spørgsmål er kort til selve Garmin gpss'en. Mapsource er såvidt je ved eneste mulighed og kort den vej er dyrere end selve gps'en

Det indbyggede kort er ikke kun ret groft, det er også flyttet flere hundrede meter visse steder.
Fx. Jeg ror en dl i Middelfart og Føn er ikke med, Lillebæltsbroerne er 300 m forkert placeret osv.
Jeg kunne godt tænke mig en lulighed for at få billige kort til den.

JEg har dog en måde man selv kan lave dem på. Jeg har tegnet kystlinierne i det område jeg ror i som ruter i DLS, for derefter at eksportere dem til Gaarmin GPS. Det fungerer rigtigt godt, men er selvfølgelig ikke et rigtigt kort.

Erik
Erik Breum Petersen, Vestfyn.
Nordkapp LV, Greenlander ...

Sørg for ikke at ryge i baljen
– men regn med at du gør det
Pagajsnedkeren (Guest) #5
No profile available.
Link to this post
Tak for de gode svar. Breum ! Hvad er DLS/DLDK ?????? Og til Poul. Jeg bor faktisk ikke langt fra Fensmark og vil gerne benytte mig af dit tilbud.Hvis du gider skrive dit tlf.nr. / e-mail vil jeg kontakte dig så vi kan aftale nærmere.

Mvh. Jesper Wielandt
pnm #6
User title: Poul Møller
Member since Mar 2006 · 78 posts · Location: Sydsjælland
Hej Jesper

Du kan fange mig på 55 54 65 53

mvh
Poul Møller
mvh
Poul Møller
Steffen Juul #7
In reply to post #4
Quote by breum:
.....
Et helt andet spørgsmål er kort til selve Garmin gpss'en. Mapsource er såvidt je ved eneste mulighed og kort den vej er dyrere end selve gps'en

Det indbyggede kort er ikke kun ret groft, det er også flyttet flere hundrede meter visse steder.
........

Jeg mener også at de indbyggede kort "kun" er beregnet til "landevej" - men de har rigtige søkort som koster ca. 1900 kr for det første (fx. DK) og ca. 1500 kr for det næste (fx. Svenske Vestkyst mm.)
Disse kort er rigtige søkort som er transponeret til Garmin.

I øvrigt er spørgsmålet vel hvor meget man roer efter GPS - vil man ikke forberede en række WP på kortene og sende dem til GPS - men ellers sejle efter kortet på dækket.
Når man har en GPS kan man jo også følge med på kortet, selvom de ikke er elektronisk linket :finger:
Jeg synes det er smart både at have et print af et topografisk kort på dækket og GPS'en tændt med søkortet.
Lige nu anvender jeg kun GPS'en til at samle ruter og WP's op og så se dem når jeg kommer hjem - man kan virkelig se når man kommer fra områder med læ til hård modvind - og også når (hvor!) man møder "muren".....

Ellers synes jeg det er en god idé som Breum beskriver med at indlægges kystlinier som ruter eller spor...man må jo kunne tegne dem meget nøjagtig af efter kortet og så eksportere dem?

Steffen
Erik Breum Petersen #8
Member since Sep 2005 · 1435 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
DLS/DLDK er Det levende søkort og det levende danmarkskort. Det er ret langt at skrive helt ud.

I øvrigt det med kystlinier som ruter fungere fantastisk fint. Jeg har lavet det for Lillebælt: På Fyn fra Svendborg til Bogense, og på den modsdatte side fra Trelde Næs til Åbenrå.
Er der nogle der har andre kystlinier? Vi kan jo nemt sende dem som Ozi-filer til hinanden.

Erik

Steffen Juul #9
Quote by breum on 2006-05-08, 09:19:
......
Er der nogle der har andre kystlinier? Vi kan jo nemt sende dem som Ozi-filer til hinanden.
...

Go'ide - jeg vil lave et par forsøg en dag, så kan jeg sende dem til dig.
Laver så så WP for anløbsbroer, gode lejrpladser / frokostpladser osv.???

Har du Kolding Fjord med på dine??? - ellers kan jeg jo starte med den!

Steffen
Erik Breum Petersen #10
ja, jeg har KOlding Fjord med

Steffen Juul #11
Kan du ikke prøve at maile et mindre udsnit ved Kolding Fjord, så jeg kan prøve at lægge noget kyst ind på mit kort.

Steffen
Erik Breum Petersen #12
Her skulle være en ozi fil med kysten omkring Kolding

Erik

The author has attached one file to this post:
Kolding.plt 18.7 kBytes
You have no permission to open this file.
Erik Breum Petersen #13
Hvis der er mange der kan bruge min rute til ozi, som kan uploades til gps, vil jeg da gerne lægge mine ud til almen brug. Fx så de kan downloades på hjemmesiden her.

Erik

Steffen Juul #14
Hej Erik

Har du haft problemer med at finde ud af om du roer på den ene - eller anden side af kystlinien :cool:
Løser zoom-funktionen dette "problem"?

Hvordan oploader du dem i din Garmin?
Jeg har en Forerunner, men er ved at købe en jeg også kan anvende til at ro efter - men så er det jo enten kystlinier som spor eller søkort, men tror jeg også er helt fint når der også ligger et topografisk kort på dækket af kajakken.

Den plt-fil som jeg fik af dig var grøn - er det en farve som du bestemmer - eller er det programmet som du importerer den i som styrer dette?
Så kunne man jo også tænke sig at lægge 2, 4 og 6 osv. meter linierne ind, hvis de bare kunne laves i hver sin farve - og så man selv kan bestemme om de skal læses ind (Multifil?).

Steffen
Erik Breum Petersen #15
Farven kan bestemmes i Ozi, men ruten er lavet i Det levende Søkort. Den er altså ret præcis. Her kan farven vist ikke bestemmes, men det er ligegyldigt med min gråtoneskærm.

Importen sker vha Ozi, som kan im- og eksportere til en lang række GPS'er.
Oprindeligt var det som sagt lavet i DLS, som også kan im- og eksportere til GPS'er. De gamle udgaver dog kun vha et tillægsprogram.

Ja jeg har overvejet en 2m linie, men det er et stort arbejde tror jeg. Forvirringen på en gråtoneskærm vil nok også være ret stor.

Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20120620-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2014-04-17, 10:56:12 (UTC +01:00)