Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Selvbyggere RSS
Kulfiber på grønlandsk pagaj?

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Bertil Sidenius #1
Member since Sep 2009 · 25 posts · Location: Hou, Odder
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Kulfiber på grønlandsk pagaj?
Prøvede for første gang en grønlandsk pagaj i dag og fik straks lyst til at investere i en hurtigst muligt.
Jeg synes de er utroligt flotte i træ, men der er et eller andet i mig, som stritter ved sammenstillingen af moderne plastic- eller glasfiberkajak og så en træpagaj.
Jeg har været på nettet og studere Superior Kayaks Greenland paddle. MEGET flot og pisse dyr!
Er der nogen, der har erfaring med at beklæde en grønlandsk pagaj med kulfiber?
Jeg er selvfølgelig klar over, at vægten dermed forøges. Har ingen anelse om hvor meget.
Hvis det er problematisk kunne man overveje at beklæde den hulskaftede løsning, som jeg har læst om i en anden tråd herinde.

Hilsen
Bertil
Bertil Sidenius
Tim Madsen #2
Member since Apr 2010 · 8 posts
Næh men jeg købte sidste år den fra superior i kulfiber 700 USD + forsendelse + tax men sværger fortsat til min alm. Martin Nissen i træ som jeg dog har repareret en gang i spidsen med 2 komponetlim. Husk at give den linolie engang imellem:-)

Den fra superior Kayaks er min reservepagaj på fordækket :-)

vh. Tim
Morten Lunde #3
Member since Feb 2007 · 313 posts · Location: Skærbæk (7000)
Men egentlig en sjov idé med kulfiberbeklædning. Lidt ligesom stripbuilt princippet... Lyder som en ny og uprøvet kombination, måske er der nogle fordele at hente i det. Evt. hvis man laver selve åren i et let bearbejdeligt materiale med minimal vægt og styrke, hvorefter fiberen ordner resten..
Bertil Sidenius #4
Member since Sep 2009 · 25 posts · Location: Hou, Odder
Amerikanerne er som regel helt fremme på beatet (der er også mange af dem), og selvfølgelig er der mindst et par stykker, som har afprøvet teknikken med kulfiber-på-grønlandsk-pagaj:

En avanceret løsning med en kulfibersok og vakuumpose:
http://www.blackdogkayaks.com/anduril.html

En mere traditionel husmoderlig :-) løsning med brug af husholdningsfilm
http://outdoors.webshots.com/album/561578758gTxXFy

Umiddelbart giver sokkemetoden rigtig god mening (og må forkorte arbejdstiden betydeligt), hvis man kombinerer den med en delbar pagajløsning. På den måde kan kulfibersokken jo syes, så den smyger sig som en nylonstrømpe omkring et dameben!

Bertil
Bertil Sidenius
This post was edited 2 times, last on 2010-04-18, 08:01 by Bertil Sidenius.
Jørgen Møholt (Administrator) #5
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Min erfaring er at man får en meget stivere pagaj. Og naturligvis stærkere.
Jeg har betrukket skaftet af en delvis knækket GP af ceder med et lag glasfiber. Det holder godt og har givet en stivere pagaj. Men da jeg ikke lakerede eller malede ovenpå, vil epoxyen langsomt blive nedbrudt af sollyset. Så kan man slibe glasfiberen af og give et nyt lag. Det skal du også gøre med din kulfiberbetrukne (altså lakkere eller slibe), hvis det ikke lykkes dig at finde UV-bestandig epoxy.
Desuden kan du nok ikke klare dig med et lag. Det kulfibervæv jeg har arbejdet med var meget løst i vævningen og der skulle mindst to lag til at dække. Husk at vævet skal fyldes ud med epoxy for at du får en glat overflade.
Sokkemodellen ser spændende ud. Det er muligt at den er så tætvævet at et lag er nok.

Jeg tror at du vil få en væsentlig tungere og stivere pagaj end den træpagaj, du startede med. Så er det op til dig at vurdere om det er godt eller skidt.

Alternativt kunne du prøve at male træpagajen. Så bevarer du dens egenskaber. Og så kan du jo vælge en farve, der matcher kajakken. ;-)

Venlig Hilsen
Jørgen Møholt
Lars Bækgaard #6
User title: Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!
Member since Sep 2005 · 136 posts · Location: kbh.
   Hej Alle!!

Her sælger de carbon sleevs, www.solarcomposites.com / www.sollerpaddles.com (man ender på samme side!!)
Mvh.  Lars Bækgaard                                 Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!

Gennie #7
User title: Stripbygger
Member since Oct 2005 · 405 posts · Location: Østjylland
Jeg kan sagtens følge din tanke, men hvis du ønsker det flotte look af kulfiber på den behagelige fornemmelse af træ, så ville jeg bejdse skæftet sort, med en bejdse der trækker godt ind, og så nøjes med fiber på bladene. Det jeg er allergladest for ved min pind er netop fornemmelsen af at holde på træ.
Niels
Niels Hoffmann #8
Member since Jul 2008 · 254 posts · Location: Horsens
Tanken om at fremstille en kerne i f.eks. Divinycell eller et andet skummateriale er nærliggende. For mig at se kommer den virkelige udfordring først når vævet skal vælges og lægges, da trådretning og vævtype har stor indvirkning på både styrke og flexibilitet hvis man ellers vil nøjes med et eller to lag væv.

Men et spændende eksperiment er det da helt sikkert og det er jo oplagt at lave en form for delbar pagaj på den måde.

Mvh.
Niels
Erik Breum Petersen #9
Member since Sep 2005 · 1188 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Det der med en skumpagajer der beklædes har jeg også overvejet.

En anden mulighed jeg har tænkt over er at lave en form af den ene side af en pagaj. Evt bare et blad. KOmme glasfiber i, PU-skum på og så forme den anden side med surform, rasp, for så at lægge en fiber på toppen.
Men PU-fugeskum er nok ikke velegnet.
Erik Breum Petersen, Vestfyn.
Nordkapp LV, Greenlander ...

Sørg for ikke at ryge i baljen
– men regn med at du gør det
Erik Frantzen #10
Member since Aug 2007 · 60 posts · Location: Nakskov
Rune Eurénius har et billedgalleri der viser hvordan pagajen kan bygges uden kerne.
http://www.azaleo.ath.cx/thumbnails.php?album=30&page=1
Erik Frantzen
www.kajakbyg.dk
http://kajakbyg.blogspot.com/
Jesper Hedegaard #11
Member since Apr 2010 · 28 posts · Location: Amager
Interessant arbejde, Rune har lavet.
Et par tanker falder mig ind - jeg ved ikke hvorfor ;o)
Mht stivhed - og tæthed - kommer jeg til at tænke på en fremstillingsmåde til bl.a. surfboards, jeg er stødt på.
Helt som Rune fremstiller man en glasfiber-skal støbt i form - men til slut skummer man den op med 2-komponent skum. Det kræver blot et hul i den ene ende, hvor skummet hældes i....altså før det blir til skum ;o)
Når vædsken begynder at skumme op skal der holdes igen ved at holde en klud stramt for hullet....åh - husk at stille emnet på højkant med hullet opad ;o)
Derved kan man styre skummets  tæthed - selvom det nok kræver "nogen" øvelse at styre det.

En anden tanke er at man også kan bygge glasfiber op over en skum-kerne - og så skylle kernen ud bagefter.
Desværre husker jeg metoden sådan at man bruger flamingo, da det kan skylles ud med styren.....men se lige på maler-koden for styren før i prøver.
Desuden er flamingo jo ikke ligefrem velegnet til at forarbejde til tynde emner som en pagaj - men måske andre skum-typer som divinyl-cel er bedre ?
Dette navn er jeg dog ikke sikker på at jeg husker korrekt - den skum-type, jeg tænker på, benyttes meget til surf- og windsurfboards og ligner meget isoler-skum - men kan købes i store blokke. Materialet er fast og stabilt - kan f.eks. bearbejdes med en el-høvl.
Ulempen ved at bygge over og ikke i en form er jo nok at den tid, du sparer, ved ikke at lave en negativ-form - den sætter du sikkert til igen når du kommer til overflade-finishen. Det er et argt slibe-arbejde til sidst :o/

Hmm - en tanke mere: hvis overflade-finishen ikke er så vigtig kunne en blød og let træsort som f.eks. balsa bruges  som form/kerne. Svjv arbejder balsa ikke så meget som mange andre træ-sorter (svind-revner o.l.) så hvis fiber-skallen er tæt burde det kunne holde. Samtidigt kan en pagaj skæres ud af et brædt uden senere problemer.
Jeg har dog ingen ide om prisen på balsa - det kunne vælte projektet ;o)
Thomas B. Egeskov Woidemann #12
Member since Feb 2011 · 25 posts · Location: Trekroner / Roskilde
In reply to post #6
Subject: Kulfibersok ?
Er der nogen af jer der ved hvor i Dk el. Europa man kan købe de kul/glasfiber/kevlar-rør (sokker) som er til salg i USA her?:
 www.solarcomposites.com
VH
Thomas
JesperLeonardo #13
Member since Dec 2007 · 100 posts · Location: Copenhagen
Jeg ved ikke om de sælger til private og om de i det hele taget kan skaffe i små mængder mv., men det er vel værd at gi' dem et kald.

http://www.aquatex.dk/da/industritekstiler/kulfibertapeogr…
Jesper Leonardo
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:34:45 (UTC +01:00)