Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Beretning fra en hollandsk kajaktur der ikke gik efter planen

Announcement

2009-02-12, 01:45 by Steffen Juul (only to guests)
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Når du registrerer dig på Forum første gang, skal du opgive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så vi kan genkende dig på træffene, og så vi undgår spam mv.
Ellers bliver du ikke valideret af Webmaster, og du bliver slettet.
HVIS du som nyt medlem af Forum har registreret dig forkert, så lav en ny registrering og meddel mig, at den gamle kan slettes.
Gamle medlemmer kan give Admin besked pr. mail om nyt navn. Så retter jeg det, hvilket betyder at historikken bevares bagud.

Jens Viggo Moesmand, Admin
tueolesen #1
User title: Indehaver af OnAdventure.dk
Member since Jun 2006 · 112 posts · Location: Aalborg
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Beretning fra en hollandsk kajaktur der ikke gik efter planen
Her i sommer havde en gruppe erfarne hollandske kajakroere et "close call".

Axel Schoevers har lagt en meget udførlig beretning om episoden ud på sin blog:
http://travelswithpaddles.blogspot.com/2010/07/incident_13…

Det er god og tankevækkende (og til tider lidt skræmmende) læsning.

--Tue
Lenze #2
Member since Oct 2005 · 177 posts
Group memberships: Kommerciel, Members
Fantastisk som dise erfarne folk kan give en realistisk debriefing af deres (u)heldige erfaringer
Fejl bliver tiltalt og læring taget
Det er stort !

Respekt!

Samenlign med diverse danske situationer hvor der med  DKF i spidsen  altid hedder : Vi har gjort alting rigtig, hændelig uhæld, pludselig uvejr etc.

Tag ansvar og lær!

Lenze
pbekkerh #3
User title: Kunuunguaq
Member since Dec 2006 · 249 posts · Location: Odense
Spændende .

Tak for linket
Poul
"Keep The Scratched Side Down"
Kunuunguaq
Seakayak Valley Skerray
Steffen Juul (Administrator) #4
User title: Steffen Juul
Member since Oct 2005 · 1203 posts · Location: Kolding
Group memberships: Administrators, Intranet, Members
Ja det var fantastisk at læse sådan en god rapport - både med den ånd som den er skrevet i og den måde og struktur rapporten havde, hvor alle kom til orde i en fin fremdrift og konklusion.
Et skoleeksempel vil jeg tro.
Steffen Juul - www.Seakayaker.dk
bondo #5
Member since Sep 2005 · 595 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post #2
Quote by Lenze on 2010-08-30, 15:28:
Samenlign med diverse danske situationer hvor der med  DKF i spidsen  altid hedder : Vi har gjort alting rigtig, hændelig uhæld, pludselig uvejr etc.

Helt enig - det er en kamel at sluge, men man vokser i processen.
Valley styrer. Resten er wannabes.
--
steen bondo - ingen er fuldkommen, undtagen enkelte fuldkomne idioter
---
Thomas Michelsen #6
Member since Jan 2010 · 77 posts · Location: Struer
Subject: Hvad nu hvis?
Virkelig godt at de har delt deres efterrationalisering med os andre. Dette er meget mere givtigt end alm. teori, da det bygger på erfaring... og endda erfaring fra en flok der ved hvad de snakker om.

Nå, men jeg kom til at tænke lidt, da de skrev hvad der var 'årsagen' til deres letsindighed:
We are of the opinion that this incident could happen only because we were amongst
trip leaders. The feeling of responsibility that is normally ingrained in us being trip
leaders was completely lacking on that Sunday being with a group of friends. We feel
responsible for participants on our trips, but did not feel responsible for one another on
that Sunday. It is quite shocking to come to this conclusion.
Det jeg hører de siger er, at det faktum at de alle er turledere/instruktører gjorde, at de røg i den anden grøft (end de normalt er) og glemte alt om sikkerhed. Det var altså falsk sikkerhed. Det er godt nok vildt uprofessionelt og sløset at handle sådan. Jeg tager hatten af og bukker i respekt for denne erkendelse.

Da jeg læste 'historien' og specielt da jeg læste konklusionen, tænkte jeg over hvordan det ville have gået, hvis ingen af dem kunne lave en "Reentry'n'roll". Alternativt skulle de så ud og lave en alm. selvredning med paddlefloat på pagajen, hvilket med garanti ikke var en mulighed i de bølger. De ville således ikke kunne komme hen og hjælpe hinanden, med det resultat at de ville ligge i vandet hver for sig og blive nedkølet.... jeg behøver vist ikke at fortsætte mit tankeeksperiment! "Reentry'n'roll" er efter min mening en stærkt undervurderet øvelse. Den er nemmere at lave end en enkeltmandsredning, specielt hvis man bruger sin paddlefloat til hjælp.
I konklusionen siger de:
The things that went well; that prevented worse:
· Two of the kayakers (Onno and Nico) managed to perform a solo rescue (re-entryand-
roll) after having been forced out of their kayaks in conditions in which never is
practiced (or can safely be practiced).

Det bringer mig til min sidste kommentar(spørgsmål). Hvorfor er det at teknik og redningsøvelser ALT for ofte øves på fladt vand? Jeg fatter det ikke! Hvis man ser på de 'friheder' man har efter et EPP2 og EPP3 kursus, så undrer det mig at man ikke kræver at kursisterne kan håndtere kajakken og lave redningsøvelser i bølger/vind. En havkajak skal/bør ikke kun sejle langs gelænderet. Den skal til tider ud på havet...  og dér er der bølger.

/Thomas
Erik Breum Petersen #7
Member since Sep 2005 · 1122 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Subject: turledere,erfarne
Det er absolut også min erfaring at som turleder er det ingen sag at holde sammen på 20 uerfarne roere, hvor man har en vis autoritet.

Men en flok på bare tre andre der er lige så erfarne som en selv er det helt komplet umuligt at styre.
Erik Breum Petersen

Sælges:
   Rockpool Menai 18

Følg gerne personer der søger sandheden.  Men hvis de siger at de har fundet den, så flygt så hurtigt som muligt.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 1.6.4, © 2003-7 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 21:08:23 (UTC +01:00)