Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Selvbyggere RSS
Hærdningstid Polyester resin

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  next 
Andy #1
Member since Oct 2005 · 102 posts · Location: København
Show profile · Link to this post
Subject: Hærdningstid Polyester resin
I cockpittet af min godt brugt North Sea Buccaneer er fibermåtten slidt helt ned til det underliggende glat masse (gelcoat?) lige på de 2 områder jeg hvile fødderne (hælene) på..
I formiddags har jeg forsøgt at udbedre det ved at anvende fibermåtte, polyesterresin og hærder (westLife sytems)

Der skulle 1 - 2 % hærder i. Den mængde skønnede jeg.

Nu en 5 - 6 timer senere er der ikke tegn på en hærdning!!  Hvad så skal jeg blot vente til i morgen?

Vil det hærde af sig selv efetrhånden som tiden går?

Hvis det ike sker, hvad skal jeg da gøre?

- Skraber det hele af og rense med??
- Blander nyt polyesterresin og blot smører det ovenover?

Jeg ved der er stormestre derude med den helt rigtige veden-

Mvh. Andy
Lars Gram #2
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
Subject: Vent
A temperaturen ude blot ligger lige på 15-18 grader, tager det laaang tid før det hærder. Se tiden an til imorgen - eller sæt en varmeblæser på og blæs i et par timer. Men du kan lige så godt bare vente, og spare strømmen :)

Resultatet er det samme.
Et par stykker liggeunderlag under fodhvilerne forebygger iøvrigt problemet, og er dejligt for hælene.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Andy #3
Mange tak Lars... Jeg er nu beroliget :-)

Ja efterhånden som jeg opdagede de "skalede områder" har jeg løbene forsøgt med liggeunderlag og lign.  jeg brugte 2 - sidet tæppetape, da jeg ikke ønskede at fastlime det på.  Og tæppetapet har kke holdt ret længe ad gangen.

mvh  Andy
pbekkerh #4
User title: Kunuunguaq
Member since Dec 2006 · 272 posts · Location: Odense
Næste gang, køb en sprøjte på apoteket så du kan dosere hærder korrekt.
Poul
"Keep The Scratched Side Down"
Kunuunguaq
Seakayak Valley Skerray
nic ejsted #5
Member since Jul 2009 · 91 posts · Location: Tampere, Finland
Group memberships: Members
Subject: Måske for sent?
Hejsa, jeg ved ikke om mit svar kommer for sent?  :rolleyes:

- Uden at kunne kalde mig "spartelmester" har jeg gjort mig nogle praktiske erfaringer  :blush:

Generelt om epoxy - efter "tommelfingerreglen", hærder det ved højere end 15 grader Celcius og det varer ca. en uge inden hærdeprocessen stopper. - Polyester afviger garanteret ikke nævenværdigt?

Jeg har anvendt både Polyester- og glasfiber- spartelmasse med et hærder mix på 1-2 %, og er det ikke hærdet efter 2 døgn -  hærder det ikke... :-/

Jeg foreslår
- at skrabe det så meget af som muligt med en spartel, evt. med malertape + papir omkring skadestedet, så ikke det ender over hele bunden

- Herefter på med masken, klud og acetone - vola, så er du tilbage hvor du startede  :-p

- Slib med korn 40 eller 80 og på den igen... :-D

Til et 1-2 % mix ville jeg ikke bruge apotekter sprøjter, der er silikone mystikken og blandingsforholdet er meget lille (næsten mere svært at have med at gøre end 1:5)

I stedet anvender jeg tommelfinger reglen om en golfbolds størrelse til 4-5 cm hærder. Bliver det mærkbart hårdere efter ca. 10 min lader jeg det minimum stå natten over inden jeg sliber.

Jeg har forsøgt tricket med at tilføjere mere hærder, og eller et nyt lag oven på det gummiagtige...
- Det virkede ikke for mig  :blush:

Held og lykke med projektet...  :-)
pbekkerh #6
User title: Kunuunguaq
Member since Dec 2006 · 272 posts · Location: Odense
Quote by nic ejsted:
...................Til et 1-2 % mix ville jeg ikke bruge apotekter sprøjter, der er silikone mystikken og blandingsforholdet er meget lille (næsten mere svært at have med at gøre end 1:5)

I stedet anvender jeg tommelfinger reglen om en golfbolds størrelse til 4-5 cm hærder. Bliver det mærkbart hårdere efter ca. 10 min lader jeg det minimum stå natten over inden jeg sliber.

Netop ved små mængder er det nødvendigt med en sprøjte. Hvad er "silikone mystikken ?"

Hvordan måler man en golfbold op i flydende polyester ? og 4-5 cm flydende hærder ?

Det er korrekt at rigtig blandet polyester først mister sin lidt fedtede overflade efter et døgn og først da kan den slibes.

Hvis du mener spartelmasse, så er forholdet, med de typer jeg har anvendt, 1:1. Dvs. 1cm af hver.
Poul
"Keep The Scratched Side Down"
Kunuunguaq
Seakayak Valley Skerray
Andy #7
In reply to post #5
Subject: Ikke hærdet... pis!
Hej Nic ..
tak for dit udbygget svar..

Og nej det er ikke for sent.. tværtimod..
Skidtet er ikke hærdet ( i dag lørdag og det er nok 5 dage siden.)

Det er ind i cockpittet med hovedet og skraber det klistret masse af efter dine foreskrifter.

Mvh

Andy
Lars Gram #8
Subject: Blandiing
Hm Andy, alt tyder på blandingsforholdet her været forkert. Der er mange metoder til at måle de korrekte mængder op. Pumper, sprøjter, målebæger bla. Der er EN metode der altid virker. En billig elektronisk køkkenvægt til under 100 kr i supermarkedet. Det er en meget nøjagtig metode, og nøjagtighed er vigtig ved små mængder.

Husk iøvrigt at alm eddike fjerner ikke hærdet epoxy let og gift/støvfrit. Vask stedet af med alm vand inden du påfører ny epoxy.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
Andy #9
Se! det var en god oplysning.. Almindelig eddike fjerne epoxy'en mens det endnu ikke er hærdet..

Tak.
Andy #10
Yes!! det er lykkedes..
Og jeg brugte 2 gode klatter istedet for blot en klat :-)

Orkede ikke med sprøjter og køkkenvægt.. Jeg er jo ikke pusher vel?

Ellers tak for bidragerne

Andy
nic ejsted #11
Member since Jul 2009 · 91 posts · Location: Tampere, Finland
Subject: Tillykke!
Tillykke med resultatet Andy!

Erik Frantzen har omtalt "silikone mystikken" her. - 22 jan 2010 http://www.kajakbyg.dk/qanik.htm

Uden at vide det med bestemthed, vurderer jeg blandingsforhold hvor 1-2% hærder er angivet, som meget mindre kritisk end f.eks. 1:5 forholdet

Dette da bare den ene procents forskel jo reelt set er en fordobling af hærderen. og har en normal køkkenvægt måske 1 grams tolerance bliver ens blanding hurtig meget upræcis med så små mængder.

Jeg ser disse små værdier af hærder som "aktivator", der bare skal til for at starte hærdeprocessen, hvor imod større forhold som 1:1 eller 1:5 er noget mere kitiske, da komponenterne skal "finde hinanden" for at lave en stærk krydslinkning.
This post was edited on 2011-08-05, 16:16 by nic ejsted.
Lars Gram #12
Subject: Blanding
Jeg forstår ikke helt det der med 1-2% og 1:5.
De epoxyer jeg har arbejdet med har alle haft blandingsforhold fra 1:5 til 1:2.
Hvilke epoxy typer er det der kun skal have 1-2& hærder?

Følgende klippet fra West System

Dispensing without Mini Pumps—Weight/volume measure
To measure 105 Resin and 205 or 206 Hardener by weight or volume, combine 5 parts
resin with 1 part hardener. To measure 105 Resin and 207 or 209 Hardener by volume,
combine 3 parts resin with 1 part hardener (by weight, combine 3.5 parts resin with 1 part
hardener).

Der er altså stor forskel på om man blander iht volumen, eller vægt. Derfor brug en vægt, og bland aldrig mindre end 25-50 g. Der er de fleste billige vægte gode nok til at man får et ok resultat.

Der var iøvrigt en lang tråd engang, hvor emnet hærdetid og amin blush blev endevendt.

Hvis man blander efter volumen skal man huske på at der altid er rester i målebægeret, hvis man genbruger dem.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
Poul Flindt #13
Member since Mar 2011 · 6 posts · Location: Svendborg
Skal vi ikke skille epoxy fra polyester?

Det er trods alt ikke det samme, og det er ikke ligegyldigt hvad der er det originale materiale. Polyester hæfter ikke på epoxy. Tilgengæld hæfter epoxy fint på polyester.
Lars Gram #14
Subject: Materialer- Poul Flint
Ohh jo, havde ikke set der stod polyesterresin. Rødme, rødme. Det gik vist for stærkt. Troede faktisk ikke at nogen brugte polyester mere pga. dampene, og den generelle mekaniske underlegenhed overfor epoxy.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
Palle Dam #15
Member since Apr 2010 · 72 posts · Location: Horsens
Jeg har også læst det med, at silikonsprøjter er en dårlig ide. Det var sikkert på Eriks side, at jeg læste det. Så jeg smuttede på apoteket for at få nogle sprøjter uden silikone. Sådan nogle havde de lige ikke lige hørt om. Og jeg var ellers forbi alle byens apoteker.(Der er kun 3).
Men jeg fik navnet på det medicofirma, der laver de sprøjter, som apotekerne sælger. De fik en mail, og jeg fik det svar, at der var silikone i alle såkaldte "3-komponente" sprøjter (stempel, hylster og pakning). Jeg skulle istedet bruge 2-komponente sprøjter (Kun stempel og hylster).
Så var jeg rundt ved alle apotekerne  igen. Men de kunne stadig ikke hjælpe. De kunne måske skaffe dem, men kun i kasser med 800 sprøjter...
Jeg skrev igen til medicofirmaet, for at spørge efter en forhandler. De var da så flinke at sende mig 10 sprøjter. Endda uden beregning. Derfor skriver jeg heller ikke navnet på firmaet. Det må i selv finde ud af. Ellers vil de jo blive overrendt med mails fra kajakbyggere, der tigger sprøjter...

Siden har jeg så fået købt min epoxy (Den kom fra Gordner for få dage siden) og har fundet ud af, at den skal blandes efter vægt. Men sprøjterne er sikkert stadig gode til dosere små mængder med.

Mvh
Palle Dam
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:41:11 (UTC +01:00)