Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Førstehjælpsudstyr

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  3  4  next 
Palle Dam #1
Member since Apr 2010 · 72 posts · Location: Horsens
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Førstehjælpsudstyr
Lige et par korte spørgsmål:

Hvilket og hvor meget førstehjælpudstyr vil I foreslå, at man som turleder har med til en gruppe på 6-10 personer (Primært nybegyndere, der ikke forventes selv at medbringe noget)?
Hvad har I selv med af førstehjælpudstyr?

Mvh.
Palle Dam
sørenbrink #2
Member since Aug 2011 · 213 posts · Location: Mols|Danmark
Subject: Mit bud
Hej Palle

Det er jo et lidt stort spørgsmål, da det i sidste ende handler om, hvor I sejler og hvor langt der er til hjælp.

Da du skriver "primært nybegyndere" går jeg ud fra at vi snakker Danmark og forholdsvis kystsejlads. Ingen fare for at du ender på en øde Ø efter 10 km kryds. Det vil sige, at hjælpen ikke er mere end 15 min væk.

I den situation medbringer jeg følgende førstehjælpsudstyr og sikkerhedsudstyr:

First Aid Kit ( den store af dem - udbygget med smertestillende (også "de stærke") samt nål og tråd) og eddike til sår efter brandmænd..
I forbindelse med kulde og evt hypotermi har jeg et folietæppe, en enmandsshelter (stor orange plastpose) og et gruppeshelter.
Ekstra varmt tøj
Varmt drikke (te eller saft)
ZIP optændingsblokke (så vi hurtigt kan få et bål)
Energiboller (Opskriften finder du her https://picasaweb.google.com/103778815806024643042/Krudtug… )
Mørk chokolade
Et 100 db signalhorn
En VHF
Træktov
Kniv i redningsvesten
Pumpe
Kit til reperation af kajakken

Skal du have mere med skal du overveje en anhænger til kajakken 
:-D
BRINK

Nogen kan nøjes med en Valley.....
Vi andre sejler Greenland T :)

http://brinkhavkajak.blogspot.com/
This post was edited on 2011-12-01, 06:51 by sørenbrink.
Jens Lauritsen #3
User title: Jens Lauritsen
Member since Jan 2010 · 114 posts · Location: Odense
In reply to post #1
se også: http://kajakk1.no/index.php?option=com_content&view=ar…
Sælges måske: Nigel Foster Legend
Steen Bondo #4
Member since Sep 2005 · 636 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post #2
Han glemte gaffa-tapen.....
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
http://kajakparadis.blogspot.com/
---
Lars Bækgaard #5
User title: Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!
Member since Sep 2005 · 136 posts · Location: kbh.
& barberskraperen til brandmandens tråde så eddiken kan komme på.
   Til afsides egne en sam splint (google den) er en skinne til støtte.
Mvh.  Lars Bækgaard                                 Husk! vi efterlader kun ringe i vandet!!

sørenbrink #6
Member since Aug 2011 · 213 posts · Location: Mols|Danmark
In reply to post #4
Subject: Ingen er fejlfri
Gafa-tapen er indeholdt i "kit til reperation af kajakken" der helt nøjagtig indeholder et stort stykke plastik (0,2mm dampspærre, gafa-tape samt 1 "rulle" epoxy).
Gaffa-tape er "gud". Det ved man som ejer af en Land Rover gennem 20 år  :scared:

Som Lars så rigtigt skriver, skal man have en skraber med. Det havde jeg glemt. Sorry. Denne lille ekstra ting udløser heldigvis ikke behovet for en anhænger til kajakken.
Se for øvrigt http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/sommer-…
BRINK

Nogen kan nøjes med en Valley.....
Vi andre sejler Greenland T :)

http://brinkhavkajak.blogspot.com/
This post was edited on 2011-12-02, 04:08 by sørenbrink.
Lars Lauridsen #7
User title: Lars Lauridsen
Member since Jun 2008 · 50 posts · Location: Århus C
Gaffa hedder sølvteip på norsk.

Mvh.
Lars
Palle Dam #8
Ja, det er primært ifm. kystsejlads i Danmark. Altså ingen store kryds og relativ kort tid til hjælp udefra.
Sørens liste ligner min, men det er især punktet "first aid kit", som jeg vil spørge ind til. Altså forbindstoffer o.l.
Det andet sikkerhedsgrej har jeg nogenlunde styr på.

Mvh.
Palle Dam
Emil Kjeldbjerg #9
Member since Sep 2011 · 49 posts
Førstehjælps udstyr. Jeg er ikke super erfaren i at pakke en kajak til langture, men som ambulancebehandler ved jeg lidt om førstehjælp  ;-) Mit sejllads begrænser sig indtil videre til korte endagsture tæt på kysten og i søer og åer hvor man bare kan gå i land.

Men hvis jeg skulle give mit bud på hvad jeg ville medbringe til lidt længere ture hvor der er en reel risiko for skader ville jeg medbringe følgende. Et par gazekompresser til standsning af større blødninger. En pakke plaster. En saks og pincet. En steril kanyle eller to. Et par elastik forbindinger. To Alu-tæpper. Et trekantet armklæde. En rulle tape til ekstra fastgørelse af gazekopresser. En rulle sølvtape (sølvtape/gaffa er jo guld værd)  En ispose eller to. En barberskraber. En lille flaske med eddike. En lille flaske med sprit til hænderne. Lidt gummihandsker/latex handsker. EVT en "Samsplint" og for "worst case scenario" en maske til at give kunstigt åndedræt gennem (en pocket mask).
Alt selvfølgelig pakket vandtæt! Selvfølgelig en mobiltelefon/VHF til at tilkalde hjælp hvis det går galt!

Så tror jeg man er rimeligt godt dækket ind. (håber ikke jeg har glemt noget :-D )

Min holdning er også at får man brug for mere end det så har man nok satset lige lovlig meget og ikke halt taget sin kunnen og formåen med i sine overvejelser. Man skulle jo helst ikke få brug for nået af det!
Jesper Norup #10
Member since Jul 2010 · 14 posts
Subject: Mellem ørene
Fin tråd der er gang i

Men glem ikke... at sikkerhed kan man i bund og grund ikke købe sig til  :nuts:

Alt hvad man køber vil en dag holde op med at virke. Det er ikke et spørgsmål "om", men "hvornår". Kompas kan blive defekt, raketter våde, og mobilen kan gå i stykker osv. osv.

Det sker heldigvis sjældent at alle led i sikkerhedsgrej-banken svigter, men hvad nu hvis de gør ?

Det vigtigste sikkerhedsudstyr / førstehjælpudstyr må derfor være "tingesten mellem ørene", som burde stå øverst på listen ... så den bliver ladt op og kommer med hver gang du skal på vandet  ;-)

God weekend
steen-j #11
User title: Steen
Member since Dec 2005 · 109 posts · Location: Brønshøj
Hvis man går på Youtube er der mange, der har sammensat deres egne sæt, ud fra hvilke forhold de skal benyttes.

Ud over de nævnte ting i denne tråd, vil jeg nok også medtage

"sommerfugle" til dybe blødninger.
Antihistaminer mod allergiske reaktioner
Imodium til at "reparere" maven.

Med venlig hilsen Steen
Thomas Holgaard #12
Member since Sep 2005 · 167 posts
Hejsa

I denne her sammenhæng kunne det måske være lidt spændende at høre lidt om hvad i forskellige har haft brug for/brugt, frem for at høre om hvad man har med, men som ikke er blevet brugt....!

Langt de fleste gange når jeg skal bruge mit førsthjælpsgrej (på kajaktur) er det tæt på bilen og man kunne måske lige så godt havde det meste liggende her..... De to ting jeg har brugt mest, og som ikke lige er til at erstatte af noget andet er noget mod diaré og strips til at lukke "gabene" sår.

Vh
Thomas
http://padleguide.blogspot.com
Steen Bondo #13
Member since Sep 2005 · 636 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Subject: anvendt "førstehjælpsudstyr"
Quote by Thomas Holgaard:
I denne her sammenhæng kunne det måske være lidt spændende at høre lidt om hvad i forskellige har haft brug for/brugt

Gaffatape, sportstape, tægetang, saltvand (øjenskyl), kniv (brandmand), smertestillende, sweater, shelter, varmt at drikke, mobil, trøst, opmuntring....
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
http://kajakparadis.blogspot.com/
---
This post was edited on 2011-12-05, 06:43 by Steen Bondo.
steen-j #14
User title: Steen
Member since Dec 2005 · 109 posts · Location: Brønshøj
Jeg synes, at vi skal have begreberne på plads.

Men når jeg tænker på førstehjælpsudstyr, tænker jeg på plaster, medicin, bandager mv.

De andre ting, der nævnes er efter min opfattelse sikkerhedsudstyr.

Mvh. Steen
Palle Dam #15
Quote by steen-j:
Men når jeg tænker på førstehjælpsudstyr, tænker jeg på plaster, medicin, bandager mv.

Det er netop den slags førstehjælpsudstyr, jeg mener.

Mvh.
Palle Dam
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  4  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:43:42 (UTC +01:00)