Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Mangler en ARROW KAYAKS GRØNLÆNDER ÅRE KULFIBER

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  previous  1  2 
David Biering #16
User title: kajakdavid
Member since Jun 2011 · 78 posts · Location: 9560 Hadsund
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 19086
Subject: Den brummende åre
Jeg troede fordelen ved den meget dyre åre skulle være at den er helt lydløs når den går i vandet,
men nu skriver flere at den brummer ? Mine simple træårer og mine 3 forskellige kulfiberårer går
lydløst i vandet - og har dejlig opdrift både ud af vandet og når jeg bruger dem til reentring.
En anden ting er om et så tyndt blad er stærkt nok til at blive "misbrugt" - jeg er hård ved mine årer
- de skal kunne tåle at blive brugt - ja endog misbrugt. Og jeg vil ikke høre mislyde, når jer ror.
Glæder mig dog til at prøve en Blacklight ved lejlighed.
Kajakdavid/Mariager Fjord
Michael Sørensen #17
Member since Dec 2006 · 186 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Group memberships: Kommerciel, Members
Subject: Brummeri
Hvis jeg skal komme med en ide til brummeriet, så kan det være fra mine erfaringer fra hurtige sejlbåde, hvor vi også havde problemer med brummende køle fra 15 knob og opefter. På én var det så udtalt, at vi først følte vi sejlede, når den startede med at brumme og fra 20-25 knob kunne det overdøve vind og vandstøj og virkeligt gå os på nerverne.

På rigtigt hurtige sejlbåde, har man dybe smalle køle i kort profil, som man egentlig godt kan sammeligne lidt med en grønlænder åre. Hastigheden i vandet er godt nok meget større, men det er profilet jo også. Når en sejlbåd bevæger sig gennem vandet, danner der sig af flere årsager (som jeg ikke behøver skrive her), et over og undertryk på hver sin side at kølen, der gør, at vandet ikke har samme hastighed på bagkanten af kølen. Når en grønlæner årer skærer gennem vandet (vinklet), så skærer forkanten gennem vandet og vandet løber så på tværs hen over bladet, hvor der på oversiden/tryksiden er et overtryk og på den anden side et undertryk, og skal der være en sammeligning med sejlbåds kølprofilerne, så er det på bagkanten, at der dannes en turbulens der skaber den brummetone, som stiger i frekvens med hastigheden.

På kølene kunne vi løse det på flere måde. Den bedste rent dynamisk, var en blød flap ned langs bagkanten, som forhindrede vandet i at dreje om mod undertrykssiden og derved skabe den brummende turbulens. Men den metode var meget sårbart og vil heller ikke være brugbar til en åre man kan vende. Men ved at lave bagkanten asymetrisk eller ru, så turbulensen ikke kunne være ens hele vejen, så udlignede turbulensen sig. Det kan måske være en forklaring på hvorfor en grønlænder åre med den meget flotte, glatte og ensartede overflade brummer, mens en træåre ikke siger noget. For måske har træåren lige nok ruhed til at bryde en ensartet turbulens og derved forhindre brummeriet. At kulfiber så også har en stivhed svarende til stål, gør nok heller ikke resonansen mindre.

Det kunne være spændende, om en af dem der har en brummende kulfiber åre, ville afprøve teorien ved fx at tape en 1mm tape (stafferingstape) ned langs kanten af åren, nogenlunde lige der hvor rundingen begynder og evt eksperimentere til den rigtige placering. Når man har fundet ud af hvad der virker, kan man jo trække to striber tape og lægge en gang lak eller epoxy i rillen. Så man får en mere permanent holdbar resonansdæmper.
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
Erik Breum Petersen #18
Member since Sep 2005 · 1188 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Group memberships: Members
Jeg har prøvet det med mange forskellige ispinde. Det er noget med.kraftigt træk med en ret lodret bevægelse så sker det nogen gange. Det tror jeg mine erfaringer er, men er ikke sikker.
Jeg tror ikke det er tegn på en effektuv rostil...

Har desuden ofte prøvet at kap/turkajakker synger når de når op i fart. Vel over 10 km/t. Men aldrig med havkajakker.
Erik Breum Petersen, Vestfyn.
Nordkapp LV, Greenlander ...

Sørg for ikke at ryge i baljen
– men regn med at du gør det
Steen Bondo #19
Member since Sep 2005 · 636 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Group memberships: Kommerciel, Members
Quote by Erik Breum Petersen:
Har desuden ofte prøvet at kap/turkajakker synger når de når op i fart. Vel over 10 km/t. Men aldrig med havkajakker.

Hører ofte skeg'et brumme, hvis det er ude, i surf. Ved ikke om lyden fra turbåden også kan stamme derfra, i det tilfælde roret.?
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
http://kajakparadis.blogspot.com/
---
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:46:51 (UTC +01:00)