Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Kajak kvalitet
Hænger pris og kvalitet egentligt så meget sammen som vi tror

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  3  next 
Axel S Christensen #1
User title: Axel S Christensen
Member since Jul 2008 · 488 posts · Location: Struer
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Kajak kvalitet
Jeg har med vilje ikke nævnt navne eller modeller i denne tråd,netop for at få en ide om pris kontra kvalitet hænger så meget sammen som vi tror..??

Først og fremmest har jeg set på rigtig mange mærker og typer af kajakker,lige fra "space age" materialer til godt glasfiber håndværk,plast kajakker til flere lags plast typer med fine egenskaber.
Sjovt nok kan jeg finde meget dårlige eksempler på super dyre kajakker og rigtig flotte billige modeller begge som er lavet på samme måde i følge dem der laver kajakkerne.Og selvfølgelig billige dårlige kajakker og rigtig flotte dyre modeller!
Når vi snakker pris skal man jo have i tanker at lønninger ikke er ens overalt på kloden og det kan give en difference i sidste ende hvad angår pris.
Ser man på kajakker fra østen kommer der ret mange modeller derfra,både de helt dyre og de meget billige MEN hvorfor er forskellen egentlig så stor.. har set nærmest identiske kajakker lavet på samme måde,samme vægt, ret ens luger og liner+div fittings og så kan der nemt være 10-15000 kr i forskel. Kan det virkelig være sandt at den ene kajak er så meget bedre end den billige ??

Er det fordi vi er mærkedyr eller "bare" køber ukritisk hvad den lokale kajak"pusher" har på lager..? Eller bruger vi ikke vores sunde fornuft,måske har jeg overset hvori forskellen ligger..?

Håber i vil bidrage til en fornuftig snak om pris kontra kvalitet.
Seabird NorthSea.
Seabird Expedition.
http://www.outdoorfreak.dk
Jylland-Struer: N 56° 29.255 E 008° 35.995
Steen Bondo #2
Member since Sep 2005 · 636 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
Group memberships: Kommerciel, Members
Håber i vil bidrage til en fornuftig snak om pris kontra kvalitet.

Netop kvalitet/pris er nok det der hænger dårligst sammen. Vi har alle set lort fra velrenommerede 'kvalitets-producenter'

Den største prissætter (på sigt) er helt sikkert (udbud)/efterspørgsel.
Ja - vi betaler en del for et brand ("brands" udvikler selv både)
Ja - vi betaler lidt for kvalitet (eller rettere: Retten til at brokke os)
Ja - nogen betaler for specifikke egenskaber (andre for at sædet er blødt....)
Ja - vi betaler for udvikling (udvikling er dyrere end at kopiere, sidstnævnte er der jo en del af...)

Hov havde nær glemt, nogen betaler faktisk for det visuelle. Praktikere ser blot det funktionelle som smukt.

Kan det virkelig være sandt at den ene kajak er så meget bedre end den billige ??

Ja, det kan jeg mærke helt tydeligt inde i mit bankende varme Valley-hjerte :-)
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
http://kajakparadis.blogspot.com/
---
This post was edited on 2012-01-10, 12:40 by Steen Bondo.
Erik Breum Petersen #3
Member since Sep 2005 · 1188 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Hvad er kvalitet?

1. En solid båd, der kan tåle lidt af hvert
2. Sofistikerede materialer og konstruktion der giver en let båd
3. En båd med en god finish så man ikke får glassplinter i r....
4. En velkonstrueret båd med mange detaljer
5. En velsejlende båd til de forhold den nu er bygget til
6. En flot båd i et godt design.

På nogle områder får man ikke hvad man betaler for, og på andre får man.

Fx synes jeg at Seabirds NorthSea har en god finish og giver indtryk af kvalitet. De er lette, sandwichkonstruktion, har detaljer og er vel også flotte. Men jeg bryder mig desværre ikke om sejlegenskaberne.

Omvendt med Valleys Nordkapp som Northsea'en ligner. Jeg synes de sejler hamrende godt, men de er tunge og ret rå i finishen og der er ikke sket en skid produktudvikling eller fabrikationsudvikling de sidste 30 år.

Jeg ved at andre har det anderledes med de to kajakker, de er blot nævnt for eksemplets skyld.
Erik Breum Petersen, Vestfyn.
Nordkapp LV, Greenlander ...

Sørg for ikke at ryge i baljen
– men regn med at du gør det
Axel S Christensen #4
Valgte med go grund IKKE at at nævne mærker fordi debatten ikke skulle omhandle hvilket mærke der var bedst,men derimod en lille debat om kvalitet kontra penge og jeg kunne jo have overset noget..?
Min undren går måske på 2 nærmest ens kajakker kan våre SÅ forskellige i pris når man tænker på de er "kloner" af et helt treide mærke eller ihvertfald har utrolig ens linier og læser man deres produktblad så er materialerne og fremstillingen nærmest ens..!

Og lige netop syntes jeg der er ret meget af det på markedet....jeg personlig fatter intet af pris/kvalitet.
Men indtil nu tak for jeres indlæg,i er jo garvede kajakroere med masser af erfaring og har set mange kajakker gennem tiden.
Seabird NorthSea.
Seabird Expedition.
Lars Gram #5
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Subject: Pris kvalitet og overlevelse
Hvis du vil lave en kajak som slutbrugeren får billigt så skal du:
Klone en anden kajak, så har du kun udgifter til en form, som er perfekt første gang.
Du skal producere i et land hvor lønnen er lav og hensyn til miljø og medarbejdere aldrig er blevet overvejet.
Du skal være villig til at satse på at sælge mange kajakker, samt løbe risikoen for at gå på rumpen hvis du ikke gør det.
Kvalitet koster ikke flere penge at producere en skrammel - stort set. Det kræver blot at du har styr på processen. Materialerne er de samme.
Men det du ikke kan garantere er service til slutbrugeren. Du har ikke råd til at tage 100 kajakker tilbage hvis der viser sig en seriefejl, eller udskifte tusindvis af luger fordi det viser sig de rådner i løbet af et år eller hvad man nu kan forestille sig. Du tjener heller ikke penge nok til at nyudvikle, eller skifte til ny teknologi når den kommer. Før eller senere lukker du biksen fordi du ikke har tjent penge nok.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Alfred Voetmann #6
Member since Sep 2005 · 172 posts · Location: 8260 Viby
Prisen behøver jo ikke nødvendigvis at følge kvaliteten. Lidt glimmer eller nogle hotshots (eller hotchicks) i et bestemt kajakmærke kan også gøre meget for hvad vi vil betale :-)

Kvaliteten på kajakken kan nemt svinge meget.
Jeg har set nogle dyre mærker hvor finishen altid er i top, og andre dyre mærker hvor kvaliteten følger antallet af pints i middagspausen. Omvendt har jeg også set billigere mærker hvor nogle er superfine og andre generelt er noget skrammel.

Og jeg tror Lars´ bemærkning om at have styr på processen er meget rigtig. Der findes mange typer fibre og mange forskellige epoxy/polyester/lim typer.Hvis materialerne ikke bruges rigtigt får man et dårligt resultat. Det er vel i grunden ikke så forskelligt fra madlavning !

Så rent finish og styrkemæssigt tror jeg ikke altid pris og kvalitet hænger sammen. Det afhænger af mærket.
"The water is your friend"-Dubside, "Especially in Ice Cubes"- Alfred
Michael Sørensen #7
Member since Dec 2006 · 186 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Lars har fat i meget af det rigtige og derudover, så ser man også at de dyre mærker har et bredt program med måske op til 20 forskellige modeller og både High og Low volumen udgaver af samme model, mens de billigere mærker måske kun har 5 modeller.
Lønforskelle betyder selvfølgelig noget, fordi der egentlig går ret mange mandetimer i at lave en kajak, især hvis man sammenligner det medandre mere industrialisere produkter som fx både fra de store værfter. Jeg så engang Jeaneu prale med at de brugte færre mandetimer på deres SunWay, end på en kajak.
Materialevalget betyder mindre, fordi en kajak er så lille, at materialemængden er lille.

Men det er især udviklingsomkostningerne der er den tunge faktor i forhold til det antal kajakker der kan sælges af en model. For der går lang tid fra de første streger, til prøvemodeller og egentlig formarbejde inden man har den endelige kajak, og skal der også være præcision og flotte detaljer, så der kommer man ikke langt for 100.000,- eller for den sags skyld det dobbelte. Det er nok et af de steder klonerne, eller dem der gør mindre ud af udvikling og testning adskiller sig mest, plus at de dyre mærker måske også har en kendt designer ind over, den enten skal have et højt engangsbeløb eller fee af hver produceret kajak. Jeg har hørt om tilfælde med 6% fee af hver afstøbning.

Derudover, så har nogle af de "dyre" og gamle mærker også opbygget et netværk af kontinent generalimportører og grossiter i de enkelte lande, der kan servicere butikkerne med kajakker i forskellige modeller og farver indenfor rimelig leveringstid og det er jo alt sammen fordyrende led. Mens billigere kajakker oftere går direkte fra fabrikkerne til butikkerne.

Men desværre er det ikke sådan at de dyre mærker altid har en god slutkontrol eller kritik af hvad de sender ud af døren, så derfor kan man god se fejl på selv meget dyre kajakker og dernæst, så synes jeg de alle over en kam er utroligt dårlig til at servicere med reservedele. Hos nogle kan man vente i måneder på knapper til sæder og andre på nye klistermærker eller andet. Så man skulle tro at de selv kun bestiller 20 stk hjem af gangen til egen produktion.
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
Axel S Christensen #8
Kan kun sige jeg har super erfaring med servicen ..både nye klistermærker,nye luger og ror,faktisk gelcoate i kajakkens farve så på den front kan jeg slet ikke klage overhovedet. Selv Stickers til bilen...jo jo..

Og så har jeg jo en af de "billige" mærker..?? En luge havde en støbefejl og jeg fik alle luger til kajakken byttet,ror fordi jeg bad om ny model med logo og gelcoate fordi den lokale kajak"pusher" ikke kunne lave den i "original" farve,klistermærker til kajakken og fik jeg ved uheld fik skrabt bogstaver af..og fik bare tilsendt nye..!!
Seabird NorthSea.
Seabird Expedition.
Steen Bondo #9
Quote by Axel S Christensen:
fik skrabt bogstaver af..og fik bare tilsendt nye..!!

Tøhø - Mine blev alle som én møjsommeligt pillet af, med hjælp fra konens hårtørrer. ;)
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
---
sørenbrink #10
Member since Aug 2011 · 213 posts · Location: Mols|Danmark
In reply to post #1
Axel, jeg forstår udemærket din frustration.
Det har altid undret mig, at alt til kajak skal koste kassen.
Det er jo ikke specielt sjovt når man (som jeg) er grej-freak.
Man behøver nærmest ikke spørge til prisen.
Alt (næsten) koster 500,- og opefter.

Når det drejer sig om priser, i forhold til selve kajakken, bliver jeg desværre nødt til at snakke lidt mærkesnak.

Hvis det skulle være gået nogens næse forbi er jeg bidt af Greenlanderen fra Tahe Marine.

Tahe producerer kanon kajakker - til en fornuftig pris.
Deres kajakker er designet af kendte designere.
En Greenlander T kan købes for 13.000,- og det kan da ikke siges at være dyrt. Vil du have noget mere specielt og ovenud lækkert fra dem, kan du se deres Zegul program. Zegul er også lige "en tand" dyrere, men standardprogrammet fra Tahe er super kvalitets kajakker til fornuftige priser.

Har netop bestilt en ny Greenland T i semi carbon (18 kg) til 22.000,- hvilket er en yderst fornuftig pris for så fed en kajak.

Beklager at jeg nævnte mærkerne, men jeg tror at folk ofte går efter de gammelkendte mærker, som alle i min verden, er ALT for dyre.

Jeg tror også at Alfred har ret i sin påstand: "Prisen behøver jo ikke nødvendigvis at følge kvaliteten. Lidt glimmer eller nogle hotshots (eller hotchicks) i et bestemt kajakmærke kan også gøre meget for hvad vi vil betale"

Med andre ord:

Der findes kvalitetskajakker derude - også til fornuftige priser  :cool:
BRINK

Nogen kan nøjes med en Valley.....
Vi andre sejler Greenland T :)

http://brinkhavkajak.blogspot.com/
This post was edited 2 times, last on 2012-01-11, 05:14 by sørenbrink.
Danny Skaade #11
Member since Jun 2006 · 106 posts · Location: Hou 8300 Odder
Subject: Smag og behag
Tahe producerer kanon kajakker - til en fornuftig pris.

Jeg har selv en Greenlander LC, og der må jeg sige at jeg ikke er vildt imponeret over kvaliteten, i forhold til F.eks. Valley og NDK, men prisen er billig, og så kan man jo sige at pris og kvalitet hænger sammen. Hvilket efter min mening et tilfældet med stort set alt her i livet.

Med hensyn til udsende og sejlegenskaber er Greenlanderen fantastisk.

Danny
Kun en tåbe frygter ikke haven...
This post was edited on 2012-01-11, 10:56 by Danny Skaade.
Steen Bondo #12
Quote by Danny Skaade:
.. og sejlegenskaber er Greenlanderen fantastisk.

Dette er ikke møntet på din kommentar som sådan, mere generelt.: Hvis ovenstående er sandt, hvorfor er det så at folk, der har muligheden, ofte vælger en anden type båd, når de ved der skal sejles i højt vand..??

Folk opfatter 'fantastiske sejlegenskaber' vidt forskelligt. Et par eksempler:

Rul.
Hastighed.
Slår ikke 'pæle i'.
Manøvreegenskaber.
Bærer sin last med oprejst pande.
Bærer roerne frem på dagsture, i magsvejr.
Lader roeren bestemme, stortset uanset forhold.

... osv, find selv dine egne præferancer. Fordi "Peter" syntes en jolle har 'fantastiske sejlegenskaber' er det ikke sikkert "Poul" opfatter det på samme måde. Forhold, forudsætninger, forventning og ønsker kan være vidt forskellige.

Lidt som når man (forsøger) at lære børnene at sige "jeg kan ikke lide et eller andet, fordi", i stedet for det kategoriske "det smager ikke godt".
--
---
Jørgen Møholt (Administrator) #13
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Quote by Steen Bondo:
Lidt som når man (forsøger) at lære børnene at sige "jeg kan ikke lide et eller andet, fordi", i stedet for det kategoriske "det smager ikke godt".
Jeg kommer til at tænke på, at i min lille kernefamilie har det altid heddet at man ikke kan vide at man ikke kan lide noget, før man har smagt på det. Og det har været til hvert måltid.

Omsat til dagens diskussion betyder det at jeg er enig med Steen i hans ovenstående betragtninger omkring sejlegenskaber. Man skal ikke nøjes med at trække på andres erfaringer eller krav til en båd. D.v.s. prøv det, prøv det.

Jeg tror at man kan støde på mandagseksemplarer indenfor alle fabrikater, men  der er sandsynligvis flere af dem i nogle end i andre. (Og her spiller prisen ind.) Igen her er det vigtigt at gøre sine egne erfaringer og observationer.

Endelig kender jeg nogle kajakroere, der køber en kajak på grund af nogle isolerede egenskaber og så bygger den om, så den passer helt til deres behov. De vil nok være ligeglade med f.eks. et dårligt sæde, hvis det alligevel skal rykkes ud af kajakken og erstattes af et andet.

Hvis jeg skal ud at købe ny kajak er jeg selvfølgelig interesseret i at høre andres erfaringer med den, men jeg vil kun bruge informationerne til at skærpe mig på, hvad jeg skal se efter.

venlig hilsen
Jørgen Møholt
sørenbrink #14
Member since Aug 2011 · 213 posts · Location: Mols|Danmark
Jeg kan ikke være mere enig med Bondo og Jørgen.
Dejligt at være omgivet af så vidende folk  :-D

I en anden tråd snakkede vi også om køb af kajak.
Her var der en der var i tvivl om, hvilken kajak hun skulle vælge.

Jeg tror vi alle opfordrede til, at hun prøvede så mange forskellige som muligt, og mindst 5

Det samme gælder meget andet grej.

Fordi jeg roer med en Werner Shuna og en Gram 8300 er det jo ikke ens betydende med, at andre skal gøre (kan lide) de samme pagajer, men vi kan godt diskutere om pris og kvalitet hænger sammen.

Her kan lige tilføjes (forbrugeroplysning):

Werner er blevet alt for dyre
Gram er alt for billige taget i betragtning at hver pagaj er en "one-off"
BRINK

Nogen kan nøjes med en Valley.....
Vi andre sejler Greenland T :)

http://brinkhavkajak.blogspot.com/
This post was edited on 2012-01-11, 17:24 by sørenbrink.
Danny Skaade #15
Member since Jun 2006 · 106 posts · Location: Hou 8300 Odder
Gram er alt for billige taget i betragtning at hver pagaj er en "one-off"
Jeg er da sikker på at Lars Gram godt vil lade dig efterbetalte lidt, så du selv føler at du har betalt nok...  ;-)
Kun en tåbe frygter ikke haven...
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:48:01 (UTC +01:00)