Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Kajak kvalitet
Hænger pris og kvalitet egentligt så meget sammen som vi tror

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  previous  1  2  3 
Heine Schaadt #31
Member since May 2011 · 24 posts · Location: Grindsted
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 19333
Quote by Axel S Christensen on 2012-01-10, 11:09:
I USA udsender myndighederne advarsler mod sådanne produkter. Hvad sker der i Danmark?

I Danmark er det sikkerhedsstyrelsen http://www.sik.dk/Professionelle/Produktsikkerhed/Farlige-… der tager sig af farlige produkter, har du kendskab til eller viden om produkter der kan være farlige for andre kan du kontakte dem og bede dem kigge på sagen, nu er det jo et "udgået" produkt så jeg ved ikke lige hvordan de forholder sig til et sådant.

Mvh. Heine
            Endnu en blog om havkajak
http://havkajakloggen.blogspot.com
Michael Sørensen #32
Member since Dec 2006 · 186 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Group memberships: Kommerciel, Members
In reply to post ID 19333
Hej Jens Viggo

Ja sikkert en god ide med en fornyet debat omkring forummet og en opdatering, for jeg har da visse problemer her. Jeg har fx 2 profiler her, men jeg kan simpelthen ikke logge af min kommercielle profil, selv om jeg klikker adskillige gange på "logout". Så derfor bliver alle mine indlæg desværre på min kommercielle profil. Man ser jo også at selv garvede brugere af forummet har problemer med opload af billeder og filer og det er jo en skam, for det sætter kolorit på forummet. Men forumdebatten skal vel nok være i en ny tråd.
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
Bent. Troldahl #33
Member since Dec 2011 · 1 post · Location: Horsens
Subject: Logout?
Jeg kan ikke loge ud af forum. tros det får jeg ofte at vide, at jeg ikke har ret til fks. billeder, da jeg ikke er loget ind, lidt surt.
MVH. Bent.
ThomasGNielsen #34
Member since Jul 2011 · 25 posts
In reply to post #31
Quote by Heine Schaadt:
I Danmark er det sikkerhedsstyrelsen http://www.sik.dk/Professionelle/Produktsikkerhed/Farlige-… der tager sig af farlige produkter, har du kendskab til eller viden om produkter der kan være farlige for andre kan du kontakte dem og bede dem kigge på sagen, nu er det jo et "udgået" produkt så jeg ved ikke lige hvordan de forholder sig til et sådant.

Mvh. Heine

Desværre er det sådan, at det er firmaer, der selv via EU skal indberette produktfejl, der kan være farlige. Hvis produktet stadig sælges, kan en butik også indberette produktet.

Som privat kan du kun starte en sag op ved Forbrugerstyrelsen - med indbetaling af penge og så vente på en afgørelse.
Thomas G. Nielsen
Roskilde
kajakgal.dk
Heine Schaadt #35
Member since May 2011 · 24 posts · Location: Grindsted
Normalt undlader jeg som regel at gentage mig selv men i dette tilfælde gør jeg en enkelt undtagelse da sikkerhed er et vigtigt emne.

I Danmark er det sikkerhedsstyrelsen der tager sig af FARLIGE produkter.
Det vil sige har du mistanke om at et produkt kan være farligt skal du kontakte sikkerhedsstyrelsen og lade dem undersøge produktet http://www.sik.dk/Forbrugere/Produktsikkerhed/Farlige-prod… her kan både forbrugere og forhandlere henvende sig og det koster ikke noget, de betaler porto og alle omkostninger for sagen.

Forbrugerstyrelsen tager sig af klage sager hvor en kunde er utilfreds med et produkt (garanti, udseende osv.) og det har intet med FARLIGE produkter at gøre det er meget vigtigt at skelne imellem.

Så en gang til, hvis produktet kan være til fare for mennesker eller husdyr skal du henvende dig til sikkerhedsstyrelsen og længere er den ikke.

Mvh. Heine
            Endnu en blog om havkajak
http://havkajakloggen.blogspot.com
This post was edited on 2012-01-17, 06:27 by Heine Schaadt.
Axel S Christensen #36
User title: Axel S Christensen
Member since Jul 2008 · 488 posts · Location: Struer
HOV....hvad sker der med tråden..??

Nok om det..tak for de indput jeg har fået her og pr mail,det har været god læsning :-) om jeg blev klogere..hmm..lidt måske..?
Seabird NorthSea.
Seabird Expedition.
http://www.outdoorfreak.dk
Jylland-Struer: N 56° 29.255 E 008° 35.995
per-butikmalik #37
Member since Aug 2007 · 85 posts
   Hej Axel
 Er det ikke sådan med næsten alt..du kan få en billig eller dyr rødvin og nogle har det fint med at drikke den billige
 for nogle er en bil en bil, den har fire hjul, en motor og et rat..hvorfor betale det dobbelte for en Mercedes osv osv

Men selvfølgelig hænger pris og kvalitet sammen..det tager vel samme tid at producere en billig som dyr så et eller andet sted skal der spares..det bliver så på kvaliteten af materialerne..det kan være at glasfiberen ikke er så fin i måtterne, det kan være den resin der holder fiberen sammen, det kan være at skruerne ikke er rustfri, det kan være den måde kajakkens underdel og overdel er sat sammen på osv osv.

Nu bliver jeg måske lidt grov..men det næste sted man kan spare er på lønnen og her er det vel det samme, jo lavere løn jo dårligere arbejdskraft..og nu kan det godt være at jeg får ca en milliard kinersere efter mig..men jeg tror altså ikke der er den store arbejdsglæde og faglig stolthed når man arbejder for en skål ris om dagen og derfor vil der nok være flere fejl ved en billig.

Hvis vi lige tager rødvinen, så er en vindrue vel en vindrue så hvorfor skal jeg købe den dyre når der er lige så mange procenter i den billige.

Men Axel jeg tror det handler mere om valg..hvad har jeg råd til at bruge og hvad har jeg lyst til at bruge
 du er glad for din SeaBird og den dækker dine behov så er der absolut ingen grund til at købe andet..jeg tror så bare at brugt prisen nok falder noget hurtigere end på en af de dyre...fordi kajakken ikke holder lige så længe..så her kommer udtrykket, at det kan blive dyrt i længden at købe billigt.

Hilsen Per
Michael Sørensen #38
Member since Dec 2006 · 186 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Hej Per

Materialerne har mindre betydning for den samlede pris, fordi der går så få af dem til en kajak på 25 kg. Trækker man 2-3 kg. Fra til sæde, fodspark, finnesystem, beslag, skruer og liner og et par kg. Fra til topcoat (farven), så er der ikke meget tilbage til at dele mellem fiber og resin. Så om det er den ene fibermåtte eller den anden, eller om resinen er polyester, vinylester eller epoxy, betyder ikke nær så meget som arbejdsprocesser, mange løntimer, dyr transport, pladskrævende lager, forrentning og fortjeneste mellem flere led.

Til gengæld har du helt ret i at løn, arbejdskraft og produktkvalitet kan hænge sammen og her kan man nogle gange undre sig over nogle af de kajakker der hældes ud af døren også hos dyre producenter. For jeg har da set tilfælde, hvor man tænker ”hvordan har den her kunnet slippe igennem kvalitetskontrollen”. Men måske er det ikke kun lønnen, men også at kajak er så sæsonbetonet, at man ikke kan køre med fuld bemanding året rundt. Så nogle producenter er nødt til at hyre folk ind i de travle perioder og hvad er det så for folk man får og som først skal læres op år efter år. Her mangler nogle producenter helt at tilbyde attraktive rabatter på forhåndsordrer, der vil logge butikker og grossister til at bestille om efteråret, så fabrikkerne kan hold fuld produktion igennem vinteren. I stedet vil de fx Valley hellere knokle røven ud af bukserne, have lange leveringstider i foråret og sommeren og paniklevere forkerte eller mangelfulde kajakker. Jeg har en bekendt, hvor det tog næsten et år og 4 kajakker inden han fik den Pintail han havde bestilt. Men omvendt ser man heldigvis også producenter der er ved at industrialisere til fra entusiastiske hobby fabrikker, til mere professionel drift og kvalitetskontrol.

Med hensyn til, at den dyre taber mindre end den billige, er jo alt efter hvordan man ser det. Hvis en 10.000,- kr. kajak taber 50% på 4 år, så er tabet 5.000,- kr. Og hvis en 20.000,- kr. kajak så kun taber 25% på 4 år, så er det sørme også 5000,- kr. selv om værditabet i procent er meget mindre. Så man må håbe at den dyre kajak har giver så meget mere valuta for startinvesteringen, at det har været det værd.
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
sørenbrink #39
Member since Aug 2011 · 213 posts · Location: Mols|Danmark
Kære Axel, Per og Michael

Det har været en meget fin tråd og mange gode ting er tænk og sagt.
Jeg mangler dog en anden vinkel på tråden - nemlig forbrugeren.
I min verden er forbrugeren det største problem når vi snakker pris og kvalitet. Jeg har i hele mit lange erhvervsliv solgt kvalitetsprodukter - så jeg snakker af erfaringer. Mange gange har jeg rådgivet kunder til køb af kvalitetsprodukter og mange gange ender de op med at købe et discountprodukt (oftest fra Kina). Problemet er, at forbrugeren hurtigt glemmer begejstringen over at "have sparet" masser af penge - og tror, at det rent faktisk er et kvalitetsprodukt de har købt.
Sagt mere tydeligt forventer forbrugeren, at det billige produkt har samme "evner" som det dyre produkt de selv fravalgte. Samtidig forventer (læs: kræver) de at få samme service som de ville have fået hvis de havde købt kvalitetsproduktet. Folk glemmer hurtigere end de selv tror.
Af samme grund har jeg aldrig udstedt en kreditnota. Så snart glæden over at have fået penge retur, falder "man" tilbage i sin daglige rytme og er stadig skide træt af det sk... produkt man har erhvervet. Derfor er det bedre at bytte  varen så forbrugeren bliver glad/tilfreds.

Morale: Du får hvad du betaler for
Skulle ovenstående ikke være tilfældet - har man retten til at klage hvis man har købt et dyrt produkt.
Det er med andre ord op til os selv som forbrugere at tænke os om, inden vi handler

Pyha....det var en længere smøre, men jeg håber den er forståelig.
BRINK

Nogen kan nøjes med en Valley.....
Vi andre sejler Greenland T :)

http://brinkhavkajak.blogspot.com/
JesperLeonardo #40
Member since Dec 2007 · 100 posts · Location: Copenhagen
..og så er der de eksempler, hvor et produkt, grundlæggende har nogle positive egenskaber, men fra produktionsstart fx. ikke har de store materialemæssige kvaliteter, hvilket så ses opvejet af en lavere pris. Prisen afspejler sikkert også et ønske om, at komme ind på markedet med sit produkt. Fastholdes de grundlæggende egenskaber og pris i et stykke tid, afsættes varen gerne i acceptable styktal. Det giver producenten ballast til at forbedre produktet, som efterhånden bliver et 'kvalitetsprodukt', der koster mere - og medfører i bedste fald færre reklamationer.
Jesper Leonardo
Jens Lauritsen #41
User title: Jens Lauritsen
Member since Jan 2010 · 114 posts · Location: Odense
In reply to post #39
Subject: Den som ikke efterspørger kvalitet .......
Vores lokale bager havde på et tidspunkt dette motto:
Den som ikke efterspørger kvalitet - er selv med til at afskaffe den.

Til det kunne jeg tilføje - den som ikke efterspørger ordenligt betjening og gode principper (fx. som nævnt af Brink), samt støtter lokale butikker er selv med til at lukke dem.

Hver især kan så definere lokalt ud fra den radius man ønsker at handle indenfor.

vh JL
Sælges måske: Nigel Foster Legend
per-butikmalik #42
Member since Aug 2007 · 85 posts
  Jeg kan ikke finde den der "synes godt om" knap...

Hilsen Per
Gennie #43
User title: Stripbygger
Member since Oct 2005 · 405 posts · Location: Østjylland
Jeg tillader mig IKKE at være enig i at "man får hvad man betaler for", jeg har desværre (ikke i kajaksammenhæng) været ude for at købe rigtig dårlig kvalitet til en pris der signalerede høj kvalitet, og også fået elendig service i butikker som ellers gerne vil bilde mig ind at service er grunden til at de er dyrere end netbutikker. Den slags forhandlere findes i alle brancher, og er med til at folk køber ting på nettet. Det er jeg sikker på at mange af os har prøvet. Så jeg er ikke vild med ovennævnte sætning.

Men der ER grænser for hvor billigt et kvalitetsprodukt kan købes, så langt vil jeg godt være med!

Men tilbage til emnet!
En kammerat skulle købe en kajak. Den virkede solid, havde tætte samlinger, laminat så flot ud, ikke for tyndt, men måske lidt tung. I det hele taget så den ud til at være i en god kvalitet, selvom den ikke havde noget navn. Den lignede en velrenomeret model jeg har set før, og jeg mistænkte den for at være en kopi. MEN.... den opførte sig ikke lige sådan på vandet. Faktisk sejlede den ad h***** til!

Da vi fik den på land igen blev den lagt på bukke med bunden i vejret, og når man kiggede hen ad den var den voldsomt skæv. Tilsyneladende har fabrikanten købt en transportskadet kajak, lappet den sammen for så at lave en støbeform over den nu "reparerede" kajak. Denne skæve form var så blevet brugt i produktionen.

Så kan vi ikke omformulere os til at hvis det lyder for billigt til at være sandt, så.......
Niels
This post was edited 2 times, last on 2012-01-20, 11:16 by Gennie.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:48:24 (UTC +01:00)