User title: kajakdavid
Member since Jun 2011 ·
78 posts · Location: 9560 Hadsund
Group memberships: Members
Subject: Fjorden fryser til
Nu fryser Mariager fjord til og de sidste ture har vi måttet ro med omtanke. Isen har været 2-3 cm tyk og lå i store flager, så vi måtte stage os igennem og ro langs iskanterne. Jeg har i Grønland oplevet at være spærret inde mellem drivende isflager, så jeg er meget omhyggelig med at vurdere om store isflager kan lukke for sejladsen hjem. Men vind og strøm har været meget rolig. Så vi har haft fine ture med mange fugle og en enkelt sæl.
Nu går turen østpå til kattegat, hvor vi stadig kan ro - hvis vi "møger" os frem over isen langs kysten.
Ved Als Odde er der mange sæler, gæs og ænder og da vandet er meget lavt mange steder på hver side af sejlrenden, kan vi hurtigt komme ind og få "fodfæste".
Jeg kan godt anbefale vinterture fra Als Odde ud for Mariager Fjord - der kan være lidt strøm, dønninger og bølger selvfølgelig afhængig af vinden, men man kan ro meget sikkert - hvis man tænker sig om. I Randers fjord kan strømmen være barsk og der skal man sommetider passe godt på.
Måske har vi kun nogle dage vi kan ro ud for Als Odde - hvis vi får op til 18 graders frost - som lovet.
Lad os komme afsted - nu hvor vi stadig kan ro.
David
Kajakdavid/Mariager Fjord