Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
At ro gennem is med en fiber kajak.

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  previous  1  2  3  next 
JesperLeonardo #16
Member since Dec 2007 · 100 posts · Location: Copenhagen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 19389
Hej David,

Jep, det er jeg med på. Min far gik på akademiet med ham, så jeg kender ham glimrende og har læst det meste af hans tekster - som iøvrigt er spændende læsning. Mit lille spørgsmålstegn, kom af en navneforveksling tidligere i tråden.
Jesper Leonardo
Michael Sørensen #17
Member since Dec 2006 · 186 posts · Location: Følle Strand, Rønde
Group memberships: Kommerciel, Members
den mand kender noget til Grønland og til Kajakekspeditioner
Men derfor kan vel godt have en bjørn på :-)
MVH
Michael Sørensen
www.brugnaturenshop.dk
JesperLeonardo #18
Eller en bjørn efter sig, når man ror mellem isflagerne :-D
Jesper Leonardo
Steen Bondo #19
Member since Sep 2005 · 636 posts · Location: Lillebælt, hvor ellers.? ;)
In reply to post ID 19389
http://www.artebooking.dk/default.a…?pageId=12&itemI…
(linket fundet på wikiDK: http://da.wikipedia.org/wiki/John_Andersen_%28eventyrer%29)
"Paddles like an absolute bastard, It's tippy, slow, won't turn, and you can't get in or out of it - actually I quite like it and I wouldn't mind if it didn't sell."
--
http://kajakparadis.blogspot.com/
---
Danny Skaade #20
Member since Jun 2006 · 106 posts · Location: Hou 8300 Odder
Vi havde jo faktisk John Andersen som fordragsholder, på sommertræffet i 2010. Han er en fantastisk fortæller.
Kun en tåbe frygter ikke haven...
David Biering #21
User title: kajakdavid
Member since Jun 2011 · 78 posts · Location: 9560 Hadsund
Subject: Fjorden fryser til
Nu fryser Mariager fjord til og de sidste ture har vi måttet ro med omtanke. Isen har været 2-3 cm tyk og lå i store flager, så vi måtte stage os igennem og ro langs iskanterne. Jeg har i Grønland oplevet at være spærret inde mellem drivende isflager, så jeg er meget omhyggelig med at vurdere om store isflager kan lukke for sejladsen hjem. Men vind og strøm har været meget rolig. Så vi har haft fine ture med mange fugle og en enkelt sæl.
Nu går turen østpå til kattegat, hvor vi stadig kan ro - hvis vi "møger" os frem over isen langs kysten.
Ved Als Odde er der mange sæler, gæs og ænder og da vandet er meget lavt mange steder på hver side af sejlrenden, kan vi hurtigt komme ind og få "fodfæste".
Jeg kan godt anbefale vinterture fra Als Odde ud for Mariager Fjord - der kan være lidt strøm, dønninger og bølger selvfølgelig afhængig af vinden, men man kan ro meget sikkert - hvis man tænker sig om. I Randers fjord kan strømmen være barsk og der skal man sommetider passe godt på.
Måske har vi kun nogle dage vi kan ro ud for Als Odde - hvis vi får op til 18 graders frost - som lovet.
Lad os komme afsted - nu hvor vi stadig kan ro.
David
Kajakdavid/Mariager Fjord
Jørgen Møholt (Administrator) #22
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Subject: Ved Als Odde er der mange sæler, gæs og ænder
Hej David.
Dyrene bruger en masse meget kostbar energi på at flygte fra det, de opfatter som farer. Energi, der er meget svær at undvære, og erstatte, i kulden.
Jeg vil anbefale at i holder et stor afstand til dem. Så er deres overlevelseschance væsentlig større.

Venlig hilsen
Jørgen Møholt
Lars Gram #23
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Subject: Kulde
-8 - 10 grader er nok ikke særligt koldt for en sæl. Den skal  nok finde den føde den har brug for. Sæler er meget sociale og nysgerrige dyr, og lader sig ikke umiddelbart skræmme af et par kajakroere om vinteren. Det er noget helt andet når de har unger. De gange jeg forsigtig har nærmet mig sæler, er de kommet mig i møde for at se hvad jeg var for en ting. Forbudte områder er ikke noget problem. Bare parker kajakken  ved grænsen, og sælerne kommer selv.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
David Biering #24
User title: kajakdavid
Member since Jun 2011 · 78 posts · Location: 9560 Hadsund
Subject: sæler
Hej Jørgen
Det er ikke helt forkert, men i vores klima overlever de nok.
Og det er ikke os, der jagter sælerne, men nærmest sælerne der jagter os.
De er jo utroligt nysgerrige og kommer ofte meget tæt på kajakkerne,
som du sikkert ved.
Din advarsel - mod at komme for tæt på - er meget mere relevant for
fuglevildtet - især f.eks Blishøns - fordi de skal bruge rigtigt mange resourcer
for at starte en flyvetur fra vandet.
Men det er rigtigt - vi skal respektere dyrenes zoner - ingen tvivl om det.

David
Kajakdavid/Mariager Fjord
Jørgen Møholt (Administrator) #25
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Subject: Skulle nok have været mere præcis.
Det var fuglene, jeg tænkte på.
Enig i at sælerne klarer sig. Deres føde er vel nærmest nemmere at fange i koldt vand.
Men f.eks. Ænder, gæs og svaner er sky og flyver væk, når nogen nærmer sig. Og i denne kulde, hvor de kan have svært ved at finde føde, skal de spare mest muligt på energien.

V.h.
Jørgen
Danny Skaade #26
Nu er det så ved at lukke...

Sådan ser der ud, udenfor Hou havn, her til middag. Isen er for tyk til at ro i, og jeg er helt sikker på at isen ikke kan bære endnu, så der kommer vist til at gå et par dage før jeg kommer ud på vanden igen...

Danny

[Image: https://lh5.googleusercontent.com/-CzGFFFr3W8A/TzEYrIq3r5I/AAAAAAAAA-Q/RWQ2txuRK8o/s680/IMG_0162_1.jpg]

[Image: https://lh4.googleusercontent.com/-9Q91QUiAmdY/TzEYrDzuAOI/AAAAAAAAA-M/YOyBSXSyk6I/s680/IMG_0161_1.jpg]
Emil Kjeldbjerg #27
Member since Sep 2011 · 49 posts
Ja... Her i det midtjyske er der altså heller ingen steder hvor vandet er flydende... Jeg kigge lidt på Karup Å ved udmundingen til Skive Fjord... Selv her var vandet ved at være lidt stift at se på... Så nu står den vist kun på rulletræning i svømmehal indtil det bliver tøvejr igen.  :huh:
Heine Schaadt #28
Member since May 2011 · 24 posts · Location: Grindsted
Lillebælt er stadig flydende  :-p  en herlig tur Lørdag formiddag i -16°c
            Endnu en blog om havkajak
http://havkajakloggen.blogspot.com
The author has attached one file to this post:
PHOT0004-2.jpg 37.9 kBytes
You have no permission to open this file.
This post was edited 4 times, last on 2012-02-09, 10:53 by Heine Schaadt.
Edit reason: Nu lykkedes det at indsætte billedet jubiiiii.....
Danny Skaade #29
Det går hurtigt, vi var ude og ro søndag formiddag i det selv samme element, som nu er helt stift tirsdag middag hvor jeg tog billederne. Søndag var der grødis langs kysten, nu er der is næsten så langt øjet rækker...

Danny.
JesperLeonardo #30
Flotte billeder:-)
Jesper Leonardo
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  previous  1  2  3  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:52:04 (UTC +01:00)