Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Havkajak Snak RSS
Ideer til sommerens mini togt
Hjælp og gode ideer søges til et mini togt i dk i sommer.

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  3  next 
Emil Kjeldbjerg #1
Member since Sep 2011 · 49 posts
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Ideer til sommerens mini togt
Hej i gæve sø og havfolk.
Jeg ligger her på min sofa og kigger ud i haven hvor græsset er hvidt og stift af rim. Kaffen damper i kruset på bordet og tankerne går (som så ofte) på kajakken i garagen.
tankerne går mod de lysere dage, forårets komme og solen som snart begynder at få lidt mere magt. Dage som skal nydes med venner og bekendte på land og til vands.

Jeg leger lidt med tanken om et "mini cruise" på et par dage eller tre. Det skal være en hyggetur, hvor der skal sejles lidt kajak, nydes lidt rødvin og filosoferes over livet omkring bålet. Ikke noget med at knokle 80 km af sted og vælte omkuld på en pløjemark.
Min erfaring i dag er "en dags ture" hvor af den længste er Fur rundt. Vi er mellem 2 og 6 der skal af sted, afhængig af arbejdspres og familie.
Jeg forestiller mig at det vil være realistisk at sejle omkring 20 km om dagen, måske lidt mere. Men det skal ikke være en ræs-tur. Det skal være hygge sejlads, hvor der er tid til at nyde livet, bølgerne og hvis der skulle komme en sæl forbi.

Er der nogle af jer skønne erfarne mennesker der ligger inde med nogle steder der indbyder til det jeg her beskriver? Jeg tænker selv noget med et kryds over til en af alle de skønne danske øer og så sejle rundt om den, overnatte og så vende næsen retur mod land igen dagen efter, evt først på tredjedagen. Der må meget gerne være noget shelter eller lignende ned til vandet, hvor man kan overnatte, nyde den medbragte rødvin og tænde bålet.

Helst en af de jyske øer eller fynske så vi ikke skal bruge alt for lang til på unødvendig bil-transport.

Har selv lige kigget ganske lidt på Endelave. Men det er bestemt kun et forslag.

Skulle I ligge inde med turbeskrivelse og gode råd modtager jeg meget gerne.

Emil Kjeldbjerg
Thomas Holgaard #2
Member since Sep 2005 · 167 posts
Group memberships: Kommerciel, Members
Hej Emil

Hvis du har padlet Fur rundt, er du nok næsten fra mit område, Virksund?

Louise (min kæreste) padlede Samsø rundt med en veninde, de brugte vist nok to overnatninger og padlede bla. i lang tid med nogle marsvin. Hun har skrevet en lille historie på vores blog. Ellers ville jeg overveje Nykøbing - Fur - Livø - Blindrønn - Mors. Hvis i kommer længere syd fra, ind Virksund, ville jeg da bestemt overveje det sydfynske øhav.

Når nu i skal seks afsted skal i alligevel kører i flere biler og så kunne man overveje at sætte den ene bil et sted og så padle hen til den. Feks. Gyldendal - Skive, Salling rundt!

Bare et par hurtige tanker.

Vh
Thomas
http://padleguide.blogspot.com
David Biering #3
User title: kajakdavid
Member since Jun 2011 · 78 posts · Location: 9560 Hadsund
Subject: Drejø
Jeg vil foreslå : tag til Drejø - der er en gratis lejrplads 100 meter fra kysten ved færgelejet - øen er skøn med masser af fugle, natur og oplevelser. Afhængig af vinden kan I vælge at ro til alle de smukke øer og måske
overnatte på Drejø 2-3- nætter.

Læs min artikel: www.Rejseavisen.dk søg så: David Biering og find artiklen:
Danmark: Drejø en ø for naturelskere.

Endelig findes der en fin bog om kajakture med kort over De sydfynske øer.

God tur
David
Kajakdavid/Mariager Fjord
Jens Lund #4
Member since Nov 2005 · 137 posts · Location: Kolding
Hvad med at starte i Flensborg fjord ved grændsestenen, ro mod Sønderborg igennem Alssund/Alsfjord og herefter så langt som lysten og tiden giver mulighed for. Så kan I jo bare fortsætte på ruten næste år :-)

Jens
Jørgen Møholt (Administrator) #5
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
In reply to post #1
Subject: Hvad med at ro rundt om noget vand i stedet
for alle de øer ?
For eksempel Nissum Bredning eller Løgstør og Livø Bredning, alt efter hvor meget tid i har.
Bredningerne i Limfjorden snævrer alle ind og giver mulighed for korte kryds, hvis men helst vil det. Man kan således ro kystnært hele tiden. Eller lave kryds over længere distancer, hvis man har lyst til dette.
Et besøg på Livø kan anbefales i forbindelse med en tur i det område.

Venlig hilsen
Jørgen Møholt
Kris Abildgaard #6
Member since Feb 2006 · 324 posts · Location: Viborg
Det lyder som om det sydfynske vil være perfekt.

http://www.havkajakfyn.dk/modules/fsArticle/down…?fileid…

http://www.havkajakfyn.dk/

Mvh: Kris
Sundstrup karsten paarup #7
Member since Jan 2012 · 11 posts
Subject: Sydnorge
Tja, i vores klub har vi haft meget gode erfaringer med mange ture til Sydnorge med kun 2 overnatninger. 2 times overfart fra Hirtshals, fantastisk rovand i tæt skærgård. Hjem med færgen ca kl 18, så får du næsten en hel rodag mere.
Flotte lejrpladser beskrevet i Lars Verkets bøger Padleguide for Aust-Agder eller Padleguide for Vest-Agder. Start og slut kan fx være i Lillesand  med overnatningspladsen på Skauerøya eller Harkmandsfjorden ved parkering 2 i bogen.
I Danmark har du ofte det samme billede 1-2 timer foran dig. I Norge er der et ny billede ca. hver 5 minut, da et hvert hjørne viser nye vinkler. Juli og august kan være lidt crowded med både.
Og så er der altid brænde til et ordentlig lejrbål. Husk rødvin hjemmefra.

Karsten Paarup

OBS se datoer for de billige forårsafgange med fjordline og Colorline
This post was edited on 2012-01-26, 20:07 by Sundstrup karsten paarup.
Heine Schaadt #8
Member since May 2011 · 24 posts · Location: Grindsted
Bog og kort over det sydfynske øhav kan lånes på biblioteket http://bibliotek.dk/linkme.p…?ccl=lid%3D27814158+og+lok%3… http://bibliotek.dk/linkme.p…?ccl=lid%3D27814212+og+lok%3…husk at bestille både bog og kort. Så er der lidt at studere inden sommeren.

Mvh. Heine
            Endnu en blog om havkajak
http://havkajakloggen.blogspot.com
This post was edited on 2012-01-27, 07:40 by Heine Schaadt.
Henrik-Mahler #9
Member since Feb 2010 · 87 posts · Location: KBH
In reply to post #7
Quote by Sundstrup karsten paarup:
gode erfaringer med mange ture til Sydnorge med kun 2 overnatninger.

Jeg er misundelig på nord-jyderne for denne mulighed ;-)

En forlænget week-end så burde et par dag-ture på f.eks. lysefjorden være muligt

(den relativt korte bil-tur dertil fra Kristiansand er sikkert en oplevelse i sig selv)

[Image: https://lh6.googleusercontent.com/-RZDa84FQr7M/TMLNwqrRRaI/AAAAAAAAE7g/Qm0kLQrQgjE/s128/DSCF8692b1280-90.jpg]
Lars Gram #10
User title: Lars
Member since Sep 2005 · 725 posts · Location: Studstrup v/Århus
Group memberships: Kommerciel, Members
Subject: Korte ture udenlandsk
Ja Norge er dejligt for os der bor "tæt" ved. Men jer der bor på Sjælland har så til gengæld nemt til Sveriges flotte kyster  :-)
Du har sørme fået sat et foto ind??????????????????????
Det er vi mange der gerne vil lære hvordan du gjorde.
Med venlig hilsen

Lars Gram
Stripbygger
http://www.gramkajak.dk
Jens Lund #11
Member since Nov 2005 · 137 posts · Location: Kolding
Ja, Ja, meget gerne :-)

Jens
Thor Bue Hansen #12
Member since Nov 2011 · 32 posts · Location: Rømø
In reply to post #10
Quote by Lars Gram:
Ja Norge er dejligt for os der bor "tæt" ved. Men jer der bor på Sjælland har så til gengæld nemt til Sveriges flotte kyster  :-)
Du har sørme fået sat et foto ind??????????????????????
Det er vi mange der gerne vil lære hvordan du gjorde.

Efter hvad jeg kan se, så har Henrik linket til et billede, der ligger på nettet. Så vidt jeg kan eksperimentere mig frem til virker det fint. Jeg ved ikke om det har været et problem tidligere?
This post was edited on 2012-01-27, 16:56 by Thor Bue Hansen.
Emil Kjeldbjerg #13
Member since Sep 2011 · 49 posts
Hvor er det fedt med så mange skønne inputs. Der er da lidt at tænke over.
Først. Jeg er fra Midtjylland... Nærmere bestemt heden hvor der ikke er vand... Altså Herning. Kan man sætte hjul under sin kajak så er der fede steder at "sejle" her  :-p

Kan se på alle de fede forslag at man burde tage en tur til Norge, men jeg tror den kommer til at hedde Sydfyn i denne omgang. Jeg må ind og kigge lidt på bøger og kort til sådan en tur. Glæder mig allerede. Det skal nok blive helt fantastisk!  :-D

Emil
steen-j #14
User title: Steen
Member since Dec 2005 · 109 posts · Location: Brønshøj
Subject: Mini togt
Jeg vil gerne bygge videre på Jens Lunds udgangspunkt fra Sønderborg.

Jeg mener, at Lille Bælt er voldsomt undervurderet med hensyn til kajak.

Fra Sønderborg op gennem Als Sund til Barsø.  Det er en skøn tur. Derfra kan man via Halk Hoved, hvor der er mulighed for at se havørne, ro til Årø. Her er både havn og by. I forbindelse med Årø er der Årø Kalv, hvor man fornemmer vildmarksstemning.
Tæt på Årø findes nogle småøer som Bastholm og Linderum. Efter et kort kryds fra Årø er man på Bågø, og derfra er der ikke langt til Brandsø. Videre til Fænø og Fænø Kalv. På Fænø Kalv kan man overnatte på en meget primitiv plads, og øen er fyldt med skyttegrave fra tiden, hvor svenskerne besad øen.  Hvis man har tid, kan man gå op under de to Lille Bælts broer og eventuelt afslutte i Vejle.
Der er mange forskellige overnatningsmuligheder, da der er flere campingpladser ud til kysten, ligesom Skov & Naturstyrelsen har flere pladser tæt på vandet. Desuden er der flere private udbydere.

Hvis vejret ikke er til krydsene ud til øerne, så er kystlinjen fra Sønderborg til Vejle alene turen værd.

Med venlig hilsen Steen-J
Henrik-Mahler #15
Member since Feb 2010 · 87 posts · Location: KBH
FOTO: ja , linkede,.. (til min picasa-side) ,.. er ret sikker på at link er den eneste mulighed

SØNDERBORG: er der nogle anbefalelses-værdige campingpladser direkte ud til kysten i området ?
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  3  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:52:34 (UTC +01:00)