Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Fiskeri RSS
fart og dørgning
fiskeri fra kajak

Announcement

2009-02-12, 00:45 by Steffen Juul
Subject: Ved registrering af Brugernavn!
Enhver kan registrere sig på Forum og dermed få adgang til at udtrykke sig og til at se billeder. Når du registrerer dig på Forum skal du angive et brugernavn og et password.
Anvend dit navn som brugernavn, dvs. fornavn OG efternavn, så alle kan se, hvem de taler med,
ellers bliver du ikke valideret af Webmaster.    Vi accepterer som eksempel:
  • Søren Hansen * Soren Hansen * SørenHansen * soren_hansen * soren/hansen * Søren.Hansen *
HVIS du som nyt medlem ikke er blevet valideret, så skriv til webmaster hvad dit gamle navn er, og hvad du gerne vil have rettet det til.

Pr 1. maj 2012 har vi spærret alle brugere, der ikke lever op til de nye kriterier, men kun mod at skrive indlæg.
Registrerede medlemmer der er blevet spærret kan pr. mail give webmaster@havkajakroerne.dk besked om nyt navn. Så rettes det, og det betyder, at alle gamle indlæg nu præsenteres med det nye navn.

/webmaster
Page:  1  2  next 
thomas skjødt #1
Member since Nov 2005 · 20 posts
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: fart og dørgning
dette er et gammelt emne - men da vi har fået en ny og meget flot side (stor ros) vil jeg genoptage diskusionen i håb am at få nogen guldkorn.
Jeg har nu dørget fra kajakken i et år - og fanget utrolig lidt. En havørred og en stak hornfisk. jeg har prøvet wobler, blink, alle farver, dybt og lavt vand uden succes. Sejler ca 5 km i timen. Er der nogen der har knækket nøden??. mvh thomas skjødt
Erik Breum Petersen #2
Member since Sep 2005 · 1188 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
det er nok en anelse for hurtigt egter min mening
Erik
Erik Breum Petersen, Vestfyn.
Nordkapp LV, Greenlander ...

Sørg for ikke at ryge i baljen
– men regn med at du gør det
thomas skjødt #3
ja det er også min delkonklusion - men når drejer sig om havørreder jeg i gennem årene lavet så mange forkerte at dette ikke nødvendigvis er rigtigt!!. men den ene jeg har fået var i sommervarmt vand (højt aktivitetsniveau for fiskene) og ved sejlads i ret kraftig modvind.
Kan man overveje om en meget stille kajak skræmmer mere end en motorbåd?? thomas
Jørgen Møholt (Administrator) #4
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Jeg har dørget en del ørreder fra jolle med påhængsmotor. Dete r min erfaring at en ørred med lethed kan tage en agn, der kommer forbi med 5m.t., hvis agnen præsenteres, så den går naturligt og passerer relativt tæt forbi ørreden.
D.v.s. en hastighed, der får agnen til at gå naturligt: kursændringer , stop og accelerationer.
Ofte hugger ørreden under en acceleration, eller kursændring.
I lystfiskerbøger og -blade skrives der ofte om spinstop og retningsændringer, som gode metoder . De virker altså også under dørgning.

Prøv at få en erfaqren lystfisker til at fortælle om sine metoder.
V-.h. Jøgen
thomas skjødt #5
hej jørgen. Tak for svar - så det burde kunne lade sig gøre. Der er jo ingen tvivl om at med den fart en havørred kan svømme med så er det intet problem teknisk for den at hugge et agn med 5 km i timen. Men hvor for fanger jeg så ingenting??. Jeg dørger de samme steder hvor jeg vadefisker(og det gør jeg tit!). gentagen gange har jeg oplevet at der er fisk nok når jeg i en pause fisker strækket af med flue eller blink. Eller at fange fisk hvis jeg kaster fra kajakken. Bare ikke når jeg dørger!!. thomas
Erik Breum Petersen #6
Member since Sep 2005 · 1188 posts · Location: Fyn, Lillebælt. Assens/Middelfart
Ja udover den rene hastighedsdiskussion, er der nogle faktorer mere.

Bliver agnn præsenteret det rigtige sted. 5 km/t vil med nogle blink betyde at de fisker lige under overfladen.
Er blinket beregnet til 5 km/t? Nogle blink kræver en ganske bestemt hastighed for at gå rigtigt lokkende i vandet. Det må du undersøge ved at lade blinket gå ved siden af kajakken og se på det.

Erik

Jørgen Møholt (Administrator) #7
User title: Jørgen Møholt
Member since Sep 2005 · 558 posts · Location: Odder
Group memberships: Administrators, Members
Ud over de faktorer, jeg nævnte, tror jeg også at linelængden mellem kajak og agn spiller ind. Jeg havde altid min agn 30 - 50 meter efter jollen og lavede sving, så jeg ikke fiskede over steder, jeg havde sejlet.
Jeg har kun prøvet at dørge et par gange fra kajakken og har heller ikke haft held med mig. Det har bl.a. været svært at finde den hastighed, der holdt agnen fri af bunden, og afgøre afstanden til den. Jeg har mest brugt flydende wobler.
Til gengæld har jeg haft held med at kastefiske efter hornfisk, mens jeg drev for strøm og vind, med et drivanker ude.

Jeg synes at det er svært at styre tingene på samme måde som i en jolle, fordi man sidder og ror fremad og ikke kan holde øje med tingene bagude. Der er ikke andet for end at klø på og eksperimentere.
V.h. Jørgen
thomas skjødt #8
jeg har bestilt et par blink der angiveligt er fremragende ved dybdetrolling med 3 knob. De er også lidt større. Så må det prøves. Jeg vender tilbage med resultatet. mvh  thomas
Erik Breum Petersen #9
Dybdetrollingblink er beregnet til at blive hevet ned i dybet af en meget tung kugle, og vil fiske i overfladen uden den vægt. De er lavet af meget tynd plade for at give en meget levende gang.

Er der nogen der har prøvet dybdetrolling fra kajak?  ;-)

Selv har jeg altd brugt almindlige kystblink, wobblere og pirke. Blink på lavt vand, pirke på lidt dybere vand.

Erik

Henrik Keller (Guest) #10
No profile available.
Link to this post
Subject: fart og dørgning
Jeg fisker også fra min kajak. Jeg har dog haft gode erfaringer med dørgning fra det. Jeg bruger Toby i 12 el. 20g, boss i 12g og wobbler i flydende udgave ca. 5-7 cm. Har også prøver at lade fluelinen ligge i vandet mens jeg flyttede pladser og fanget flere ørreder på denne måde. Jeg veksler farten meget, så jeg fisker blinkene med forskellige hastigheder fra, ja stort set 0 til 5-6 km/t.

Jeg bor i Haslev, så hvis det er kan vi jo lave en tur hvor vi udveksler erfaring m.m.

Jeg har følgende mail: henrik.keller@mail.dk

God jul til alle!

/Henrik
thomas skjødt #11
spændene med en med succes. jeg har fået en enkelt her i efteråret + nogle stykker (4 ved at kaste fra kajakken). jeg har selv overvejet større blink. Hvilke farver - og på hvilke dybder sejler du.
Et fisketræf med havkajak kunne være vældig hyggeligt og givende - det må vi se på.  Er der andre der vil med??. men jeg bor i vejle så vi kan ikke lige rende sammen.  Thomas
thomas skjødt #12
og til breum
nej dybdetrolling har jeg ikke prøvet fra kajak - men fra min nu pensionerede båd. det er ret ensformigt, kedeligt og i det jyske ikke særlig givende. Fra kajak kræver det rig + lod mm. Det lyder for besværligt og ikke optimimalt fra en kajak. prøv i stedet på dybt vand med en rappala deep diver - en særlig vobler der går helt ned på 4-5 meter vand.
/thomas
ps min email er tsst@dadlnet.dk
Henrik Keller (Guest) #13
No profile available.
Link to this post
In reply to post #11
Hej

Jeg fisker altid med faverne sølv eller kobber, dybden jeg fisker på er fra 1 meter til 3-4 meter.

Vedr. traf kunne det være vi kan mødes på fyn.

/Henrik
thomas skjødt #14
go ide - en oplagt mulighed er en tur rundt om æbelø - det er  en fantastisk flot tur, hvor man passerer meget varieret og spændene fiskevand. og fra juli/august og frem er der også en del multer. Og inde på "fastlandet" er der en lille naturcampingplads, hvis man vil overnatte. Skulle vinden være håbløs finder vi nemt et andet sted
/thomas
Erik Breum Petersen #15
jeg vil da gerne melde mig til den fynske liste over kajakfiskere til en tur

Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Page:  1  2  next 
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 15:55:01 (UTC +01:00)